IKUT MENGIKUTI

Rabu, 22 Disember 2010

SEMERU

Saya bukan pakar tentang pokok, pun bukan doktor pokok. Tidak semua pokok saya tahu namanya. Setelah membuat penelitian bertanya kepada mereka yang pakar, rupanya pokok dalam ketinggian 12 kaki ini boleh dimakan.

Seakan pokok kari, warna daunnya hijau pekat. Tumbuh subur di bekas reban ayam. Jika waktu maghrib meremang bulu roma, ada kawan-kawan mengatakan daun semeru ini boleh dibuat halau hantu. Entah ya entahkan tidak. Itu hanya dongengan mereka.

Semeru ada juga yang sebut cemumar, nama saintifiknya micromelum pubescens memang enak dibuat ulam rasanya pahit-pahit lemak.

Mmmm.... bagi mereka yang kaki ulam bolehlah cuba...

8 ulasan:

Zie berkata...

penghalau hantu? eh,macam menarik aje bunyinya..

hehehe

zul permatang badak berkata...

kan namanya semeru...bolih diseru hantu pergi jauh jauh..Itu hanya dongengan...tak suruh percaya pun.....

Temuk berkata...

Salam
Mohon izin singgah. Entri-entri sdra mengenai tumbuh-tumbuhan amat bermanfaat sekali. Memang banyak tumbuhan yang kita tak kenal dan menjadi kenal melalui blog-blog spt yg sdra paparkan.

Tengok gambarnya, si semeru kelihatan seakan-akan semambu yg digunakan utk mengubati demam campak. Kelihatan amat subur sekali! Hingga ketemu lagi.

zul permatang badak berkata...

salam cikgu...terima kasih tinggalkan sedikit komen,saya memang menunggu ulasan serta pendapat mengenai pokok2 kelasik ,bertukar pandangan mengenai ilmu botani.Tapi malangnya blog2 orang muda...banyak memuatkan hal2 peribadi.

Bermula dengan bertani,melihat sendiri pokok membesar didepan mata,seronaknya tidak terkira.Saya teruskan minat mencari fakta,membuat penelitian,berbual dengan orang lebih dewasa untuk memperlengkapkan sesuatu entri.Sampai jumpa lagi....terima kasih jadi pengikut...

ainnoraini berkata...

salam ziarah...
terima kasih dgn ade blog ni...dapat jugak tahu pokok2 yg selama saye tak kenal pun...

mcm pokok kari jer rupe daunnye tu...boleh buat ulam ye pokok ni..

zul permatang badak berkata...

salam...ainnoraini...terima kasih sudi membuat sedikit ulasan...saya telah pun berkunjung sebelah sana.....[hati dicuit gembira melihat keluarga bahagia].....selamat tahun baru 2011,meriahkan dunia blog dengan rencah,coretan yang bermenafaat,bermaklumat yang terkini untuk dikongsi pembaca semua......

Adry@Daun berkata...

Salam en zul,
Pokok semeru dn cemumar adalah pkk yg berbeza. Cemumar mempunyai tangkai daun yg pendek. Bunga dan pucuknya blh dimakan sbg ulam. Pkk semeru ni ni biasanya tumbuh liar dalam hutan, belukar dn ladang getah. Batangnya lurus dn daunnya yg berbau busuk sering digunakan utk memeram pisang dan nangka krn ia bersifat panas spt mana daun cemumar juga. Kalau en zul nk tgk pkk cemumar dn pkk semamabu sila ke blog saya.

zul permatang badak berkata...

...adry..terima kasih atas memberi sedikit info..itulah pentingnya bertukar tukar pengetahuan,ya....saya akan kesebelah sana untuk melihat perbedaan.......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...