IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 10 Februari 2012

POKOK SIREH

Adat memakan sireh tentu agak asing bagi generasi kini. Malah hobi yang sekian lama diamalkam oleh orang tua kita dahulu terus dilupakan. Jika dicuba tentu agak janggal serta kekok untuk menyapu kapur,gambir serta hirisan buah pinang. Penulis pernah mencuba tapi teragak -agak tentang sukatan bahan-bahan tersebut.

Tapi jangan dicuba nanti jadi ketagih sukar pula untuk menyingkir hobi tersebut. Pokok sireh gemar memanjat. Akibat leka dan suka bertangguh penulis gagal menyediakan junjung atau para untuk sireh ini meluaskan takluknya. Lihat pokok durian dijadikan sasaran untuk sulurnya berpaut.
Bukan itu saja malah basikal serta dinding rumah turut dijadikan laluannya. Penulis bercadang untuk menurap batu bata tersebut tapi sayang pula bila memikirkan ia telah dijadikan ruang serta tempat pokok2 sireh ini meluaskan kelangsungan hidup.
Subur....kalau ianya boleh disayur atau dibuat sup tentu penulis sudah memetiknya........tapi sireh.......jangan dibuang.....ia berguna. Kita tidak menduga , ada ketika kita betul-betul memerlukankannya....... Ia ubat..........

12 ulasan:

kasihibu berkata...

memang banyak manfaat sireh
tapi sya kurang amalkan, sbb tak ada sumber di kampung pun tak bertanam

zul permatang badak berkata...

kasih ibu....
sireh yg kat tepi rumah tu,saya tak tanam,cuma saya potong batangnya dan campak kat tepi dinding,kebetulan musim tengkujuh suasana sejuk tidak panas....jadi mudahlah keluar tunas2 baru, lalu akar pun mengcengkam tanah....

naungan dinding rumah turut memberi keselesaan panas yg tidak terlalu.....turut membantu kesuburan sireh tersebut.....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Kecik2 dl Ada gak amik yg jiran nye, lepas makan... Pening... Siap nenek tu bohkan pinang, kapur bagai... Hehehehe

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy....
tak biasa makan sireh tu lee...yang pening.....

Adry@Daun berkata...

Mmasa kecik2 dulu, biasa tgk org tua termasuk arwah nenek dn moyang mkn sirih. Saya tlg kacip pinang guna cekati. Cekati pn pyh nk tgk skrg. Ada masanya tlg gobekkan sirih utk arwah moyang. Gobek pn dh bertahun2 tak tgk..huhu..
Cikgu penah jumpa tak daun sirih bertemu urat. Saya puas dok cari dn usya pkk dlm entri saya sblm ni tp takdop pun...

iaryylr berkata...

cuba juga kunyah sireh tapi tak rasa tidak kena pula :),

muaz_kkgp berkata...

suka jugak makan sireh....tapi kalau selalu-selalu boleh ketagih sireh

Temuk berkata...

Hebatnya sireh.... Tepak sireh, sireh junjung, sireh pinang - semuanya menjadi lambang permulaan hidup berkeluarga, meramaikan umat Nabi s.a.w. kesayangan kita, insya-Allah.

Teringat juga lagu 'Sekapur Sireh' yang terus hijau, seperti juga dedaun sireh di persekitaran ZPB itu. Salam bahagia.

zul permatang badak berkata...

adry...
gobek dah jadi barang antik....
saya pun kalau boleh nak juga simpan.....
belum jumpa lagi....
yg free....he..he...

zul permatang badak berkata...

iaryylr..
sireh ....pedas,tak biasa tak selesa...

zul permatang badak berkata...

muaz...
jangan dicuba....nanti kena makan hari2....
aaaa....kena tanam sireh pula....

zul permatang badak berkata...

cikgu temuk..
sireh ...sinonem dgn masyarakat melayu...lebih2 lagi adat memakan sireh....sebagai pembuka kata....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...