IKUT MENGIKUTI

Selasa, 16 Oktober 2012

ALATAN BERKEBUN DULU-DULU


 Haa....ni bukan cangkul...............
 Parang jauh sekali...................

 Kegunaan untuk membersih rumpai......penulis masih ingat masa kecil2 dulu ibu sering gunakan untuk membersih rumput dihalaman rumah..........ingat2 lupa ..,apa nama alat ni......?



9 ulasan:

Temuk berkata...

Nak jawab "tajak" sebab merep tajak. Tapi, yang namanya tajak, yang pernah saya gunakan semasa di kampung dahulu, matanya (besi) lebih lebar. Digunakan untuk membersihkan rumput.

muaz_kkgp berkata...

rasanya namanya " keri" tapi tangkai keri pendek je...untuk buang rumput sambil duduk

suka suka berkata...

biasa guna ni..tajak ..

Adry@Daun berkata...

Yg ni kalau org Kelate panggil dia, kri(kree)..

zul permatang badak berkata...

cikgu temuk...
betul cikgu, tajak......memang disebelah pantai timur panggil tajak.....
menanti juga nama lain diluar sana.......
memang tajak tu terlalu lama....besi pun dah nipis.....

zul permatang badak berkata...

muaz...
keri...buang rumput bulih duduk2.........
tapi tajak ni kena hayun.....
kalau kat sawah tajak ni bentuk dia lain sikit nipis serta panjang matanya....skill hayun pun berbeza.....

zul permatang badak berkata...

suka-suka..
mudah kan nak buang rumput....sampah pun senang nak kumpul2...untuk bakar...

zul permatang badak berkata...

Adry..
simpan sebagai koleksi.....barang lama....ha..ha...

AbbotCottage berkata...

Kalau di Selangor, kami panggil "kelewang". Saya dulu menebas semak kat kebun guna kelewang, dgn skill menghayun sampai rasa nak tercabut tangan. Orang sekarang senang, guna mesin rumput je...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...