IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 12 Oktober 2012

KEBUN KECIL DITEPI PAGAR

Bila sebut saja ditepi pagar kawasan bertanam tentulah terhad. Menjadi dilema pula bila kita terpaksa membuat pilihan, menanam bungaan ataupun sayuran.......
Sayuran adalah keperluan. Paling tidak tanam sepokok cili sudah memadai. Malu rasanya cili yang paling mudah ditanam terpaksa membeli, sedangkan ditepi-tepi pagar penuh dengan bunga-bungaan.................




Tewas juga dengan kecantikan bunga2 ni.....walaupun ruang terhad penulis selitkan juga beberapa specis......


.........ialah kadang2 tu,sukar juga bila baka bunga2 ni pupus......tak tau mana nak cari..............jadi kebun kecil tepi pagar milik penulis dah jadi macam rojak......................halia,daun pandan, cili,kesom bercampur aduk.........

6 ulasan:

ummuaidan berkata...

Salam En. Zul..kebun kecil namun padat..itu yang bagusnya..kebykan orng sekarang tanah keliling umah dah jadi simen..elok juga kan menanam semua yg wajib ada seperti cili tu..bila perlu petik jer..takyah sibuk2 mencari dikedai..

suka suka berkata...

Salam..rojak pun rojak rojaklah..janji puas hati..yg disemai merasa hasilnya

zul permatang badak berkata...

ummuaidan....
betul, cili tu paling pentig..bila mesti guna cili...
daun pandan untuk nasi lemak, kesom untuk masak asam, limau purut untuk thomyam...
lengkuas untuk masak singgang...jadi bahan2 kecil begini perlu ada...

takkan nak minta hari2 pada jiran.......segan lee...

zul permatang badak berkata...

suka-suka..
kebun kecil begini untuk mrngisi masa, petang2 boleh le merumpai sikit2...
manabur baja....
tapi itulah....paling mudah untuk memetik diwaktu malam jika terdesak tak la takut sangat.....

jika kebun besar.....tak pergi le gelap......

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Rojak pon rojak la, janji apa yg Kita nak main petik je :D

zul permatang badak berkata...

melatie..
betul tu....tanam sendiri ia percuma...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...