IKUT MENGIKUTI

Selasa, 8 November 2011

GEMIA

Huh.....masam...

Masak serta ranum....masih masam....tapi kalau kena yang manis.......maka juga dua tiga biji......
Bertangkai-tangkai memang cantik.......indah dimata.....buah gemia....ada yang panggil buah setar ada juga menyebutnya buah kundang..........

13 ulasan:

missSenget berkata...

incek zul

kt rumah ada pokok ni..

tapi dia macam xnak berbuah..

Melati Qistyna's Mummy berkata...

br nak tanya, buah kundang ke tuh.... hehehe
pucuk dia bleh buat ulam kan? :P

EmbunRosaliza berkata...

Assalam en zul..ooh sama ke ngan buah star tu..memang masam la , tgk pagi2 pun dah kuar air masam ni. kalo buah kundang manis sikitkan.

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
saja nk kongsi info. Sebenarnya buah gemia, kundang(setar) dan remia adalah buah yg berbeza tp dlm spesis dn famili yg sama. Buah gemia bersaiz lebih besar berbanding kundang atau setar. Rasa gemia lebih manis jika dibandingkan dgn kundang dn remia. Remia plg masam dlm spesis ni dan buahnya lebih kecil drp kundang. Saya biasa mkn ketiga2 jenis buah ni dn dpt bezakan saiz serta rasanya.

Adry@Daun berkata...

Di kg saya, ada pkk gemia dan kundang yg berdekatan. Remia tu ada kat tmpt saya tinggal skrg ni.

zul permatang badak berkata...

miss senget....
bubuh leee....baja buah....
haaa...jangan sayang duit.....

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy...
kalau selere makan jee...haaa...
tapi ulam-alaman lain kan...banyak....

zul permatang badak berkata...

embun rosaliza..
huh...masam buah ni....pejam mata je......
tapi kalau nampak terliur pula.....

kasihibu berkata...

gitu namanya
masa duk langkawi dulu selalu lah jumpa buah ni, ingatkan adik beradik kundang

zul permatang badak berkata...

adry...
ya....berbeza buahnya....tapi kat kg masa budak2 kita rebut2 buah setar...........masam betul......
tapi hentam juga...
masatu tak rasa masam, pun...

zul permatang badak berkata...

kasih ibu....
buah2 ni semakin sukar...untuk melihatnya....
tak ada org tanam...

Kazman & Sue berkata...

ini buah kundang ni... sedap ni...

Salam kenal dari kami sekeluarga...

zul permatang badak berkata...

kazman & amp. sue...
sedap ye..ke...huh masam....
tapi buat koleksi pokok2 bagus juga...
anak2 boleh tengok......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...