IKUT MENGIKUTI

Selasa, 1 November 2011

POKOK KARI

Dulu2 masa dekat nak raya kita sibuk cari daun kari. Untuk apa?.........kita buat kueh yang paling mudah.......tapi sekarang kueh tu jarang kita jumpa....
ingat kueh gunting........
dulu2 kita beli kat sekolah.....
diisi dalam pelastik aiskerim.......rapuh serta ranggup....

14 ulasan:

Zie berkata...

kuih siput pun same gop..gune daun ni

zul permatang badak berkata...

zie....
haa...macam pernah buat je kueh siput,
tapi jangang wat keras sangat...sakit gigi...
lerni pung kueh siput susoh gok nok jupper....demmmer anggap lekeh kut......

ialah demmer sibuk ngang almond london...

nyanyisunyi berkata...

masak kacang kuda pun guna daun kari...wangi je..
masa dok rumah sendiri kt Cheras tanam pokok kari dpn rumah..la ni bila sesekali jenguk..pokok kari dan chempedak habis mati..merajuk sebab tuannya dah pindah..

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Kami suka gunting ngan siput tuh, tp pemaleh yg hamat nak buat... Nk tunjuk2 pon susah nk dpt, nak2 lg yg sedap.... :D

zul permatang badak berkata...

nyanyi sunyi.....
betul....pokok tu memang merajuk,sbb tidak serasi dgn org lain.....
kalau boleh tuan yg tanam tulah ...sering pegang2 dan tutup perdu dgn daun kering.....kalau nak daun cantik siram air basuhan ikan ....

daun kari....2 helai pun cukup..buh dlm gulai....

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy...
kueh gunting.....kueh dulu2.....
kudapan anak2....
asyik...makan2 nonton tv...

Adry@Daun berkata...

As salam tuan kebun,
Kat sini, daun kari memang tak blh dipisahkan dgn masakan terutama masakan jenis kari. Yg goreng2 pn depa buh daun kari juga. Mula2 dok sini dulu, agak pyh nk sesuaikn tekak Kelate dgn selera Utara.. Kat Kelate mana ada guna daun utk masakan. Kalau ada pn ianya sgt jarang digunakan dlm masakan..

zul permatang badak berkata...

Adry.....
susahkan tekak kelate ni....mungkin mulo2,bilo dah biaso minat pulok....
...

ibuintan berkata...

mask kari wajib ada daun kari ni... menaikkan bau yg wangi

zul permatang badak berkata...

ibu intan....
ya....kalau jumpa daun kari dlm gulai kari.....tentu gulai berbau wangi,kadang sengaja kita gigit....untuk merasa wanginya....

Temuk berkata...

Tak pasti kuih gunting tu yang macam mana rupanya. Kalau rapuh dan rangup tentu digemari orang, terutama mereka yang kukuh gigi. Krup, krup, krup...

Teruja juga bila lihat daun kari kering dijual di Giant, sebab baru pertama kali lihat. Agak yakin orang lebih suka membeli daun segarnya.

Selamat menyambut hari raya haji. Salam bahagia.

zul permatang badak berkata...

cikgu Temuk..
pokok kari menggemari persekitaran yg lembab....subur dicelahan pokok2 yg lebih besar.....biasa di kaw.kebun getah....

anak pokok akan terbit dari akar induknya......

jika daunnya terluka walaupun sedikit...akan menerbitkan aroma kari....segar rasanya....

kasihibu berkata...

sya suka bau daun kari
boleh buat ulam jugak

zul permatang badak berkata...

KASIH IBU...

Betul....pucuk muda....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...