IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 26 November 2011

PERIA KATAK

Bunga peria katak
Tumbuhan jenis menjalar gemar memanjat pokok pokok yang ada disekitarnya. Rajin berbuah, malah jika ada satu pokok pun sudah memadai untuk dibuat ulam.......Bagi pengidap kencing manis patut mengamalkan memakan peria katak. Hiris kecil-kecil.....paling mudah cicah sambal belacan...........atau goreng dengan telur.............
Pokok pisang pun menjadi sasaran untuk peria katak ni meluaskan takluknya. Dah masak..kalau ada biji boleh tanam...tentu ada biji............
Aduh.....tak sempat, mana biji?........................burung dah makan..........biarlah dah rezeki burung............
eh ada......kat tengah2 buah tu ,warna merah pekat......tu le biji..............

12 ulasan:

Adry@Daun berkata...

peria katak ni mmg sedap dimakan sbg ulam. ambik buah hok fresh, kerat nipih2, bue butir..cicoh budu.. Sedap sbb buoh puyo katok ni tok pahit mace puyo hok besar tu..hehe..

kasihibu berkata...

sya suka jugak goreng pedas dengan ikan bilis sedap.

zul permatang badak berkata...

Adry...
kalu tane sediri,gitulaa...ambik pohon cicoh budu llalu...hu..hu..
bawok nasik panah2 gi dale kebun..........

zul permatang badak berkata...

kasih ibu...
sedap tu goreng pedas dgn ikan bilis...
sambil2 buat ubat....
yg pahit tu ubat....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

X suka peria, walau byk khasiatnya...huhuhu

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy..
masa budak2 dulu...saya gitu juga,tak suka sbb pahit.......

tapi skrang....tak suka tapi paksa makan sbb ubat.....

Temuk berkata...

Peria katak, tapi katak tak memakannya (rasa sayalah). Macam juga ulam raja, raja pun saya rasa tak memakannya. Bagi kita, dua-dua makanan spesial. Saya ada semai beberapa lubang peria katak kat belakang, tapi bila mula nak naik anaknya, para siput datang jadikannya ulam mereka!

insan_marhaen berkata...

agaknya ubat kencing manis yang ibu_suri makan ni salah satu bahan campurannya dari peria katak.

insan_marhaen berkata...

IM linkkan blog ini ke blog insan marhaen. blog 'sajak-sajak pendek' IM linkkan ke blog Hujan Petang di: http://abuhanifah3.blogspot.com

zul permatang badak berkata...

cikgu temuk...
menarik peria katak ni...
sangat rajin berbuah......
selak2 dibalik daun....baru nampak buahnya....

zul permatang badak berkata...

insan marhaen..
mungkin juga....yg pahit itu ubat...sbb segala tumbuhan bila ada rasa pahit...dikatakan mampu mengubati segala jenis penyakit.........
tapi untuk amalkan memakan sayuran pahit....kadang2 susah kan.......

zul permatang badak berkata...

insan marhaen...
ia...kita banyakkan blog....
saya rasa 2 pun cukup.....
hari tu saya ada 3.....tapi tak ada masa nak update....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...