IKUT MENGIKUTI

Rabu, 14 November 2012

BUAH SETIAR

 Buah nadir yang semakin dilupakan. Namun bila tiba musim pokok setiar berbuah sesuatu yang menarik akan kelihatan, Gugusan bebola emas akan mewarnai rimbunan pokok. Menandakan ia telah cukup masak, apa yang kita perlu lakukan cukup mudah.. Goncangkan dahan dengan galah, buah2 ni akan gugur bertaburan.
Sesekali anak2 akan menjerit bila buah2 ni menimpa kepala atau badan. Tidak sakit cuma ,resamnya begitu, menjerit tanda gembira.........
Buah setiar dimakan sebagai asam.....bijinya dikulum2 dan diluahkan kembali..........Bagi mereka yang rajin atau ringan tangan , kulit buah setiar dikupas nipis....untuk dijadikan jeruk......
Mmmm.....sedap.....

6 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Saya ada tulis dlm blog mengenai perbezaan sentul dgn setiar ni sbb ada org kata setiar dan sentul adalah buah yg sama. Kesnya sama mcm nona dan nona serikaya. Saya dah dpt merasa buah setiar drp pokok gergasi yg ditebang 2 tahun lps. Anak pkk setiar sbg ganti dh tinggi dan besar tp blm sampai masa utk berbuah.

insan marhaen berkata...

pokok sentul ni pun dah semakin tak ada. malah semakin banyak spesis pokok buah akan pupus. bukan mustahil juga seperti petai dan jering.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedapnya...! jarang2 berjumpa dgn buah ni.. kami selalunya kupas kulitnya & hiris nipis2 kulit tebalnya tu di makan collek (kicap, gula, belacan, cili padi) memang sedappp!

zul permatang badak berkata...

Adry..
pokok setiar akan menjadi pokok balak bila berusia, berhampiran dgn rumah cukup mengerunkan....apatah lagi bila hujan serta ribut...dahan2 mati akan jatuh....

sayang pula nak tebang...sbb pokok ni lambat juga berbuah.....

sentul lebih besar... teringin juga nak tanam.......
nanti boleh cerita dan khabarkan perbezaannya....he..he....

zul permatang badak berkata...

IM.....
Suka dgn buah2 nadir ni....biarkan ia terus berbuah....anak2 boleh kenal....

zul permatang badak berkata...

ma..di..ha..aka..ratna...
makan colek...haa...buh belacan,itu yg sedap makan ramai2 atas pondok....kat bawah pokok.......
sambil sembang2.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...