IKUT MENGIKUTI

Isnin, 26 November 2012

HALIA.........?

Bila berbicara tentang pokok2 atau tumbuhan herba semangat begitu membara untuk mengetahui tentang khasiat serta kegunaan dalam perubatan. Jika tumbuhan tersebut tiada dalam simpanan tidak segan2 pula meminta anak benih sekurang-kurangnya bertambah juga koleksi.
Rizom halia ini memang kecil bewarna merah ..........
amat mudah menyemai.....
ada ketika ia memang diperlukan.......katanya nak buat ubat,,,,,
halia apa ni.......

7 ulasan:

Temuk berkata...

As-salam
Kelihatan subur rumpunan halia itu. Halia apalah agaknya. Kalau kita menanamnya, dan ada pula orang berhajat mendapatkannya, tentu seronok rasa hati kita kerana dapat membantu. Kita pun entah-entah memerlukannya satu hari nanti. Selamat berherba.

Werdah berkata...

Salam Zul

Kalau tak silap ini halia bara..elok untuk hilangkan bengkak atau lebam.. Tumbuk kasar halia ni campur minyak kelapa n bungkus tempat bengkak atau lebab tu..itu jika di kaki atau betis..pernah ikut cara tu utk lebam kaki anak tertimpa ketulan buku ais yang besar dan dari tempat tinggi..

suka suka berkata...

halia bara baru saya semai... harap menjadi macam ni

zul permatang badak berkata...

cikgu temuk....
halia bara, bila diperlukan sukar juga...
keliling kg cari....

zul permatang badak berkata...

werdah...
terima kasih atas petua...
kadang2 kita lupa....

zul permatang badak berkata...

suka-suka...
harap2 menjadi....
ia ubat....
bila dah menjadi...pisah2kan rizonnya,
alih kedalam pasu yg lain...

Kak Zie berkata...

as salam ...

yg ni halia bara....masa dlm pantang mas tu dok kuching, sarawak(lama dah) halia ni makan bersama ikan bilis dan lada hitam di tumbuk....elok sangat ni dan susah nak jumpa kat semenanjung.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...