IKUT MENGIKUTI

Khamis, 8 November 2012

NONA SRIKAYA DAN NONA

 Mudah mendapatkan anak benih nona srikaya. Di kedai bunga atau pasar tani jika rajin meninjau memang telah dibekalkan....tak perlu membuat pesanan......dengan nilai lapan ringgit satu polybag penulis bawa pulang beberapa anak pokok ..........
Mengambil masa yang agak singkat, pembajaan yang cukup ditambah sedikit kesabaran merumpai, membuat pemangkasan....dan hasilnya tidak mengecewakan.......buah muncul disetiap ranting....
Tapi bagaimana untuk mendapat anak benih pokok nona berkulit merah seperti foto diatas......memang sukar...
penulis pernah bertanya pada penjual anak2 pokok namun jari terus menuding pada pokok nona srikaya......
sukar untuk menerangkan tentang perbezaannnya, mungkin jurujual dikalangan orang muda juga anak2 yang menolong perniagaan keluarga......
Satu hari tanpa disangka seorang jiran menghulurkan sesuatu sebagai buah tangan........buah memang telah cukup masak......buah nona berkulit merah ni memang lemak dan sedikit manis.......
Puluhan tahun juga untuk mengeluarkan buah, mungkin ditanam bersumberkan biji benih.......serba sedikit cerita dari pemilik pokok.......
Penulis juga cukup sabar menunggu semaian biji benih..........................juga berangan-angan menanam sebanyak mungkin........
biar lambat asalkan dapat........

15 ulasan:

Semut Senyum berkata...

terima kasih utk info ini

Adry@Daun berkata...

Gmbr yg atas tu, pkk dn buah nona srikaya tp buah yg dibelah tu nona. Cikgu dpt kat mana buah nona ni? Saya ada simpan biji nona tp blm semai lg.

missSenget berkata...

lamanya dah rasa x makan nona..
sebab jiran yg tanam nona dah x duk rumah tu lagi..

hahahaha.. hrpkan nona jiran.. sendiri tanam x sempat berbuah dah mati..

zul permatang badak berkata...

semut senyum...
info untuk semua,sbb saya sendiri pun kadang2 keliru dgn buah2 kelasik.....
buah2 nadir sebahagiannya semakin hilang.....
ditangan kita terpikul rasa perlu,mengenengahkan info .....

pencarian benih2 dan usaha menanam sebanyak mungkin buah2 nadir ni, untuk generasi akan datang.......mereka perlu mengenal....

zul permatang badak berkata...

Adry...
melihat dgn mata sendiri, dapat pegang, makan, ....barulah kekeliruan hilang.....
seperti teguran saudara dlm artikal buah NONA Yang lalu ...benar memang benar....
brbeza sakan....malah buah nona lebih enak, pejal serta lemak....

warna merah serta bentuk licin itu yg membezakan dgn nona serikaya yg buahnya menggerutu ......

bila nak semai biji nona tu.....
saya dah semai tapi...tak tumbuh pun.....
risau sbb sukar nak dapat biji benihnya...
ada tips atau cara yn lebih berkesan nak cepat tumboh.....

zul permatang badak berkata...

miss senget...
tanam banyak2...nanti boleh buat dusun..
semai biji benih,boleh jual....laku apa?.....

Cik Pensil berkata...

wahh .. buah nona , pernah tengok je .

zul permatang badak berkata...

cik pencil..
cuba ....buah ni sedap....buah2 klasik ni mwmang susah nak jumpa....

Temuk berkata...

Saya doakan semoga semaian nona ZPB itu menjadi. Dan nanti terhasil pohon2 subur dan buah2 yang besar + lemak manis. Insya-Allah.

Bila ketemu dengan benda yang jarang & sukar ditemui memang kita sangat menyayanginya. Semoga sayang kita itu ada balasan baiknya, dari-Nya.

zul permatang badak berkata...

Cikgu temuk...
pokok nona ni mengambil masa yg agak lama untuk berbuah...bertahun lee....kita menunggu....
saya akan terus memburu buah2 klasik......untuk paparan akan datang....

jumpa lagi.....

ummuaidan berkata...

salam zul..
kalau saya sedap lagi non serikaya..lebih manis & sedap..kat umah pun ada tanam pokok nona serikaya..sedang menunggu masak..nona tuh jrg makan, tp ada gak kat sini..

zul permatang badak berkata...

ummuaidan...
nona sri kaya manis bersari......
jika terlalu masak kulitnya mudah hancur....
tapi saya makan dengan sudu.....lebih mudah kan.....

slamat menulis......

suka suka berkata...

Salam..benih saya tak menjadi langsung...nak cuba lagi.. Ada petua?

zul permatang badak berkata...

suka-suka....
mungkin biji benih dimakan serangga seperti semut......atau ulat..
gaulkan dengan racun benih sewaktu menyemai........

Hashimi Brahim berkata...

Sy tanam nona merah@nona kampung ni pd pertengahan tahun 2011...2015 baru berbuah..benih ambil di rumah saudara isteri di Satun

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...