IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 8 Januari 2011

NAPIER


Napier merupakan rumput yang sesuai dijadikan makanan ternakan ruminan. Mengandungi serat (fiber) untuk membantu penghadaman makanan, napier juga mempunyai kandungan protein yang tinggi.

Pemotongan bahagian bawah amat perlu untuk melahirkan bibit tunas yang baru. Masa diperlukan untuk bibit baru (tunas) dalam tempoh 4-8 minggu. Menanam melalui keratan batang napier mudah tumbuh di kawasan tanah lembab serta berair. Rumput kegemaran lembu dan kambing ini tidak memerlukan penjagaan yang rapi dan tidak mempunyai sebarang musuh serta senang dikawal, dari segi pengurusannya amatlah mudah.

Bercadang memelihara lembu dan kambing di suatu masa nanti..... mungkin mudah kerana rumput napier yang berasal dari India dan juga Taiwan ini telah mula memenuhi kawasan kebun.

7 ulasan:

Zie berkata...

abah saya pun ternak lembu jugak..tapi x bagi mkn napier ni, dia bg makan rumput biasa je..kalau hari hujan, xleh meragut, dia beli mknan lembu yang dalam guni tu..bukan rumput, sy pun x tahu nama apa

zul permatang badak berkata...

...Zie...kalau buat kenduri untuk awak...senang tak payah beli lembu...he..he..

Adry@Daun berkata...

Salam en. zul,
Rumput Napier blh hidup secara berterusan selepas dituai(potong) atau ia mpunyai tempoh hayat tertentu? Benih rmpt napier blh dpt kat mana? JPV ada jual/beri percuma tak?

zul permatang badak berkata...

Salam...Adry..ya...ia hidup berterusan selepas dipotong..umbi akan mencetus tunas baru..keratan batang yang tua ia itu batang yang keras...perlulah dikerat dalam linkungan satu kaki setiap batang.Seperti menanam ubi kayu perlu dibuat jarak,dipacak condong kelangit.Layari web penternakkan terdekat ,mereka bersedia menjual dalam 10sen hingga 20sen sekaki...`

Sharinginfoz berkata...

first time tahu mengenai benda ni

zul permatang badak berkata...

Salam Sharinginfoz......kalau begitu ...jenguk2lah....bersama kita bertukar bahan...da n T.Kasih tinggalkan sedikit komen.....selamat menulis.......

NorizanMohd berkata...

salam macamana marketing rumput napier ni. saya bercadang untuk usahakan tanah saya di kg tp tak tahu nak pasarkan rumput ni kat mana?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...