IKUT MENGIKUTI

Isnin, 31 Januari 2011

POKOK KUNYIT



Curcuma longa nama saintifik diberikan untuk kunyit.Sebut saja pasal masakan,wanita khususnya kaum ibu pasti menyentuh kunyit. Ada yang telah siap dipeket kita panggil kunyit debu atau pun kunyit serbuk. Dari segi penggunaan kunyit yang telah diproses memanglah mudah,namun setengah dari kita tetap menyukai kunyit hidup.Rizom kunyit ia itu isi kunyit perlu ditumbuk menggunakan lesung batu.Proses untuk menyiapkan hidangan agak lambat.

Permintaan terhadap daun kunyit dikatakan amat tinggi dimusim perayaan terutamanya dua perayaan besar masyarakat melayu.Daun kunyit begitu senonim dengan rendang .Jika tidak dibubuh daun kunyit rendang yang dimasak bagaikan tidak sudah.......

Dari segi perubatan kunyit juga digunakan sebagai bahan ubatan dalam kosmetik,kunyit dapat meningkatkan pengaliran dalam melancarkan perjalanan darah.Pokok kunyit menggemari suasana yang redup dan perlu mendapat pancaran matahari yang mencukupi. Cara penanaman kunyit amatlah mudah,isi kunyit dibiakkan melalui pecahan rizom.Mata tunas yang telah terbit memudahkan untuk kita menanamnya.Tanamlah dimana saja,bekas barangan terpakai seperti tin cat,tayar buruk,periuk belanga yang telah rosak bolih dijadikan bekas semaian.

Ketika menyudahkan teks ringkas mengenai pokok kunyit ini,saya sempat menelefon seorang kawan ,bertanyakan harga daun kunyit dipasaran. Satu kilogram...enam ringgit, itu harga tolak secara borong. Tanamlah dari sekarang nanti bulan puasa kau boleh buat duit......pesan beliau ringkas......

Kunyit adalah tumbuhan herba, begitu bernilai buat kita.Jom kita tanam kunyit......

17 ulasan:

KELI OH KELI berkata...

salam bro...aik kenapa posting kali ni x ada penerangan...?

zul permatang badak berkata...

....Ada ....berhempas pulas dengan tennet yang putus putus...sekejap dapat sekejap tidak...blog berat....alat router ADSL....jadi panas...macam ni laa..pakai pakej murah....

kak Erna berkata...

zul..ada ke..kunyit mas..boleh ke makan macam kunyit biasa..daun nya boleh makan jugak ke..

zul permatang badak berkata...

Kak Erna...
.kunyit emas tumbuhan liar dan ia tidak ditanam olih orang...warna keemasan biasa terdapat didalam hutan....dengar cerita ia amat panas...ada juga orang panggil temu kuning....

sahromnasrudin berkata...

assalamualaikum..trime kasih singgah dan folo blog saya..saya balas kunjungan ini dgn folo blog sdra..semoga berkunjung semula ya..

Kakzakie berkata...

Salam zul,

Kakak tanam kunyit dalam pasu. Banyak guna daunnya dari buahnya sebab mudah guna serbuk kunyit. Daunnya kalau masak pindang pun kakak guna sebagai bahan campuran. Sedap baunya menyegarkan.

zul permatang badak berkata...

Sahromnasrudim...saya jawab salam tu....memang selapas membersih kawasan kebun...saya akan semak,melayari blog2 yang bermaklumat,mencari bahan2 ilmiah.Jika ada komen pada entri saya....saya juga akan jawab....begitu juga pada entri orang lain....saya sedia juga memberi pandangan..bergantung juga pada masa.....jika ada kelapangan......ya..saya akan berkunjung semula....

zul permatang badak berkata...

Kakzakie....kunyit hidup lagi berkhasiat....kunyit serbuk ni....telah dicampur dengan tepung beras.Lihat....ingredients pada pelastik pembungkus....70 peratus kunnyit selebihnya tepung beras,sebab itu kalau kita perap satay simpan dlm peti semalaman....satay akan masam........beras kalau kalau direndam air lama2 jadi masam.....o.k...jumpa lagi....

Rabia Sensei berkata...

Mak ai, banyaknya info tentang tumbuh-tumbuhan. Adakah awak seorang petani? pekebun? Anyway, thanks for the info, Keep it up!

pnie berkata...

ye lah..hairan betui...sume tahu.
ahli botani kot???
nak bekenalan lah..sye suke makan sayor..wak ulam cicoh budu cap ketereh.
hambo nie ore kelate.

zul permatang badak berkata...

salam...Rabia Sensei...ya ..petani, ada masa tulis apa saja......rona kehidupan....

zul permatang badak berkata...

Sakura pnie......oooo oghe kelate....ambo naik heran mana gi pun ado oghe..klate, kiri kanen ambo..saing2 jiran tetanggo.....apopun syabah lah..demo suko migrasi.....ambo pun lamo tokgi kelate pitih pun kure....nok saing dengan ambo....berehhhhh.....tu...ngaji kat maktab tok abih lagi tu....lagu mano....he he....namokee.. make budu sokmo sokmo....huu huuu....

Sharinginfoz berkata...

kunyit memang penting kan dalam masakan terutamanya yang goreng2

KELI OH KELI berkata...

datang baca balik penerangan tentang pokok kunyit...sememangnya pokok2 herba tinggi nilai khasiatnya..

zul permatang badak berkata...

Sharingfoz.....kalau tak bubuh kunyit ikan yang digoreng tentulah hanyir......

zul permatang badak berkata...

KELI OH KELI....

DATANG BERAPAKALI PUN....TAK KISAH....eek signlah buku pelawat tu....buat kenangan....

Unknown berkata...

Tuan, boleh ke kita tanam kunyit pada medium bukan tanah.
-K. Azman

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...