IKUT MENGIKUTI

Rabu, 18 Mei 2011

BUAH-BUAH NADIR TIDAK DIHIRAUKAN

Amra atau kedondong.....bila dah berbuah memang lebat........makan pun sikit, buat ...colek..
Cermai....pun kadang2 terbiar juga.....ranum lalu luruh......kitar semula... jadi baja pada tanah.....
Belimbing buluh......kalau guna pun sikit.....buat gulai ikan......selebihnya gugur......terbiar...
Nam nam.........katak puru......apa yang boleh dibuat selain dari cicah gula dan kicap..............bagitulah nasib buah2 nadir diMalaysia.........malah banyak lagi seperti buah sentul,setiar ,rambutan rakyat,rambai, kecupu......gajus....celagi.....

.Bercerita mengenai buah2 nadir .....diMalaysia.......rasa terpanggil untuk bertanyakan....kemanakah pergi pokok buah ghiat dan mertajam.................ya........saudara Adry/Daun......boleh kongsikan......cetuskan sedikit pengalaman.......

25 ulasan:

ukhti syikin berkata...

semua buah ni da kt kepala batas... abah ada bawak balik buah naam.. kedondong... cermai.... belakang umah memang ada pokok belimbing buluh.. buat basuh ikan :X:X

Kak Rosaliza berkata...

assalam tuan pkk...mmg ya pun guna sikit je lebih terbiar je..tapi kalo xdak pkk, kalo nk kena beli juga. semua buah2 tu dh lama x mkn, lebatnya buah cermai tu

Siti Aziz berkata...

siti suka semua buah kat atas nie... suka sangat2 ^_^V

Amani berkata...

wah.. bestnya dah lama tak rasa buah2 nie. Anak moden kini tak reti nak cerita mcm mana rasanya....hehe

zul permatang badak berkata...

ukti syikin..
ada kat belakang rumah pokok2 tu...
simpan.....jangan tebang...anak2 nak tengok nanti.......

zul permatang badak berkata...

kak rosaliza...
pagi2 seronok tengok pokok2 ni....bestnya bila dah berbuah....sana sikit...sini sikit...
yg penting semua pokok dapat rasa....

zul permatang badak berkata...

siti aziz...
bagi mereka yg gemar asam...memang suka...buah2 ni....
pakat ghama2 make colek.....kalu buleh ada pulok hok tukang koyok/kupas......tangae...simbong...pakat duk holor....

zul permatang badak berkata...

Amani...
anak2 le ni..dah tak kenal....
jadi kitalah yang perlu...menunjuk ajar .....agar buah2 ni terus meniti dari bibir kebibir.....pakat2 kita tanam kat rumah ye....

Ibu Darwisy Comey-Lotey berkata...

rindunye nak mkn buah nam-nam..kalau say mengandong teringin nak mkn buah nam-nam ni leh beli x?

zul permatang badak berkata...

ibu darwish comey-lotey...
buah2 nadir ada yg bermusim dan ada yg tidak bermusimm......kalu kena pada musim memang buahnya amat lebat......
kalau rajin tinjau kat pasar tani.......tanya makcik2 tu dah bermusim ke belum....kebetulan kena pada musimnya adalah tu....

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Semua buah yg dlm n3 ni ada info dlm blog saya..hehe.. Buah cermai tu sdp kalau dibuat jeruk. Belimbing buluh selalu digunakn dlm masakn kat sini. Buah cermai yg manis dlm n3 saya sblm ada org ambik utk dijeruk. Pkk katak puru ada sy tnm kat kg. Kedondong tu sdp dimkn dgn colek atau dijeruk. En zul tak foto kedondong yg tumbuh tepi sungai? Kalau ada, post la dlm blog ni. Dh lama saya x tgk. Masa kecik2 dulu je tgk.

Adry@Daun berkata...

Pokok mertajam tu ada info dlm blos saya. Buah keriat atau ghiat atau cekiat tu dulu ada kat kg atuk tp dh kna tbg. Sayang betul. Skrg nk tgk buah pn dh pyh.

zul permatang badak berkata...

adry/daun
kalau ada lah benih pokok keriat.....tentu dapat tanam kat laman rumah....disamping dapat tengok buahnya ....dapat juga kekalkan buah2 nadir yg boleh dikira pupus laa....

kadondong kat tepi sungai??.....ha...itu kedondong original.....pohon...besar....tu....
hai....kena pergi kelantan.....tu...
tapi sg pun dah dilebarkan.....habis kena tolak jentolak.....

ler ni....bukan aper....nak tengok buah kemunting pun susah.....

ibuintan berkata...

Zul.. buah cermai tu menggoda sungguh,.. buat jeruk sedap tu

belimbing pula gulai dengan telur itik

zul permatang badak berkata...

ibu intan..
kalau rajin buah2 ni ada faedahnya......buat jeruk boleh simpan lama......
tapi orang sekarang.........banyak makanan lain.......segera dimakan,hulur kertas je....tolak troli kat pasaraya..........

belimbing ...eee...sedap tu...masam2 je dlam gulai ikan/lauk nasi dagang........
telur itik......?????....lagi sedap......

sayangsayangibu berkata...

baru kenal rupa bentuk buah yg sya pernah tengok tp tak kenal namanya

zul permatang badak berkata...

sayangsayangibu....
buah2 nadir ni...banyak yg belum diketengahkan.....malaysia kita kaya dengan buah2 hutan......tapi kerana rakusnya pembangunan....dan tiada usaha pihak2 tertentu....menyelamatkan pokok2 tersebut maka...perlahan-lahan pokok2 klasik ni pupus.....

muaz_kkgp berkata...

masam,masam dan masam....suka jugak empat2 buah ni...sekarang pokok amra dan belimbing buluh kecik2 dah berbuah...

ahmad humairi berkata...

dalam senarai buah yang dipamerkan tu...buah cermai je yang xde di laman mak saya....

belimbing buluh dimasukkan dalam gulai lemak ikan masin...fuhhhh...sdap toi!!!

Syuxer berkata...

entri ni buat aku terkenang zaman kanak2 dulu..dulu buah2 nilah yang jadi makanan time petang..cermai tuh wat bidah2..heheh..tq bro wat aku terkenang kembali buah2 nadir ni..owh ia dipanggil buah nadir ye

zul permatang badak berkata...

Muaz....
buah2 nadir ni kebanyakkannya....masam ,itu yg tak laku tu....kalau guna pun sikit....
tapi kalau tak ada terliur juga....

zul permatang badak berkata...

Cikgu ahmad humairi..
blimbing buluh..........ee kalau masam tak yah cerita....bubuh dlm gulai pun....ee....gerun...pejam mata......masam..

zul permatang badak berkata...

syuxer...
zaman budak2 hentam apa saja.....
makan sambil wat main.......awak wat lastik burung woh cermai....aaa ganah tu.....

adeputra berkata...

tahniah bro..memang susah nk dpt buah²an ni skrg

missSenget berkata...

Empat2 pokok ni ada tanam kt rumah...

cermai ngn belimbing buluh kalo berbuah, mmg xterlarat nk makan..

kedondong ngn namnam jarag berbuah..mmg jadi rebutan..haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...