IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 14 Mei 2011

LIMAU CUIT

Buah limau cuit jarang kita lihat. Kebetulan penulis mengunjungi rumah seorang kawan yang gemar bercucuk tanam dan meminati tumbuh-tumbuhan yang semakin pupus, salah satunya limau cuit. Limau cuit bersaiz kecil sebesar limau kasturi, tetapi keadaan buahnya agak pelik dimana buahnya keluar pada setiap dahan, lihat pada gambar, jujukan buah seperti buah rambai.
Keadaan buah bertangkai-tangkai................ jujukan buah amat menarik.
Sesuai ditanam di halaman rumah. Bertanya kepada beliau................... sambil senyum meleret, kegunaannya adalah untuk mengubat penyakit gila............. Penulis juga turut tersenyum...........
Foto secara dekat.............. Limau cuit amat mencuit hati sesiapa yang melihatnya.......

12 ulasan:

iaryylr berkata...

limau cuit nie lainjer nampaknya?

Adry@Daun berkata...

Limau cuit?? Saya x penah tgk pkk secara hidup. Hnya mendengar namanya shj sblm ni. Igt kot limau kiah tadi. Minta benih tak dgn kawan tu. Blh tnm kat rmh sndiri pula.

sayangsayangibu berkata...

kalau tak silap kulit limau tu mcm gebu2 kan
memang comel je liamu tu sya pernah tengok

zul permatang badak berkata...

iaryylr....
lama tak singgah blog awak.....nanti saya kesana tengok barang2 lama...hajat hati nak juga buat blog khas untuk barang2 lama tapi....yg dua ni pun letih oii.....sana sini update....tak apa tang barang antik tu.....saya ingat nak selit2 diruangan sajak je......

pokok2 disekeliling kita ada juga yg antik.......ada namanya pun kita tak tahu.......kena tanya orang tua2 jadi macam wartawan pula.....he2.....tak ada kojo cari kojo.......thanks....singgah...

zul permatang badak berkata...

adry/encik Daun...
limau cuit begitulah pakcik tu sebut.....berasal dari kelate...

kat negeri lain panggil apa tak tau lah....pokok dia tinggi jugalah,buah nak ambil dgn tangan memang tak sampai.....saya cuba cari fakta kut2 ada nama lain selain dari CUIT...tapi tak ada.....

cuba adry selidik.......membuat huraian teperinci berkenaan limau2 dimesia.....limau kerat lintang tu biasa la...kan kia dia best kan....

zul permatang badak berkata...

sayang sayang ibu...
yg comel buahnya berturutan dari atas hingga kehujung ranting...lihat foto.....besar hanya sebesar limau kasturi je.....pokoknya tinggi juga...nak petik kena kait......

MamaEma berkata...

pertama kali dgr limau cuit ni....

huhuhu

zul permatang badak berkata...

MamaEma..
eh ye ke??.....pertama kali...dengar..
mungkin lain negeri lain pula sebutan nya.......
apapun.....thanks singgah sini..

saya akan kesana lihat apa cerita....
ada yg menarik.....??? tentu ada tu....

Zie berkata...

ha?ubat untuk sakit gila? boleh buat air ke limau ni?

zul permatang badak berkata...

zie..
Doh tuan dia...khabor gitu....amber pun tulih dlm entri...setakat ni amber tak pernah cube pulok jadi ke dok.......

KELI OH KELI berkata...

mmg mencuit manja limau ni...hehehe...

zul permatang badak berkata...

keli oh keli ..
kalau cuit tak jadi....
baik petik je.....baru dapat buahnya....

kat tempat keli ada tak limau macam ni...???

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...