IKUT MENGIKUTI

Ahad, 22 Mei 2011

BUAH TIN

Buah tin juga dipanggil buah bari-bari. Ronda dan roda lagi.......rajin meronda...jalan2 rumah kawan kepada kawan.....tak kisahlah........janji ramah dan rajin bercerita mengenai tumbuh tumbuhan.......seperti diawal tadi, buah tin ada yang panggil buah bari-bari......bermenafaat sebagai penjaga tubuh dan mampu mencegah penyakit penyakit tertentu.
Daun buah tin lebar serta rimbunan pohon dijadikan peneduh laman.
Perhatikan asakkan buah berebut rebut...berjuntaian memenuhi pangkal pokok,buah bewarna merah hampir masak ,perlahan lahan meginjak kehitaman...boleh terus dimakan.

Buah tin mengandungi serat yang tinggi dan amat manis. Makanan yang kaya dengan kalium serta serat mampu mengurangi berat badan.
Untuk penyakit kencing manis,serat yang terdapat didalam buah tin dapat memperlahan proses penyerapan glokosa diusus kecil. Glukosa dan fruktosa mampu mengawal kadar gula darah seseorang.
Makanlah buah tin..............makanan yang menjamin kesihatan dalam jangka panjang. Buah tin banyak terdapat dipasaran kita dalam bentuk kering kebiasaannya diimpot dari timur tengah.

Kepada tuan rumah terima kasih atas kemesraan.

23 ulasan:

Kakzakie berkata...

Assalamualaikum.

Lama kakak tak singgah. Masuk rumah nampak pulak buah tin. Dulu masa di Mekah boleh katakan saban hari beli. Makan dalam perjalanan sampai tempat penginapan. Kakak suka buah ini (dah dikeringkan) yg fresh tak pernah makan.

Zie berkata...

ooo...zie ingatkan kat malaysia org dop tanam..sebab sokmo org import dari negara arab..hmm...zie suka gop mkn buoh tin ni..sedap

zul permatang badak berkata...

Kak Zakie...
buah tin ni...yg frest ni....tuan dia cakap kalau kita makan 2/3 biji,.....waktu pagi....dlm pukul 11 tu.....badan tak letih...tetap bertenaga......lambat makan tengahari.....pun tak apa.......

zul permatang badak berkata...

zie...
pelik mende lerni....woh anngur pun leh idup.kurmer pun ader oghang tanang....
zie ingat woh2 mesia ni asal sini........manusia ni kang bermigrasi.....

getoh hok kiter duk toreh tu pun oghang putih wat ari....

ummu berkata...

salam saudara zul
lihat gamabr ni
teringat kenangan semasa tahun satu
sekitar pertengahan 80-an di sekolah.sementara tunggu ibu habis mengajar darjah 6, saya bermain di pohon tin ini.saya suka buah ni tapi ramai akwan2 saya tak suka.rasanya sedap bila fresh.masa hamil dulu, adalah mengidam buah ni fresh tapi tak dapat.

ahmad humairi berkata...

Buah Tin? Buah zaitun ke?
agak konfius

zul permatang badak berkata...

Ummu...
memang sedap rasa buah tin ni...manis....dah biasa makan...
tapi susah jumpalah....buah ni...

kalau buah ara tu selalu.....
tapi ara ada dua jenis .....boleh makan dan yg tak boleh dimakan.....

Siti Aziz berkata...

penah makan buah tin tapi dah lupa rasa dia mcm mana...kuikuikui

zul permatang badak berkata...

cikgu ahmad humairi..
lain cikgu.......buah zaitun bisanya orang buat minyak.....daun kecil meruncing.......
perbezaan cikgu boleh layari ...google

zul permatang badak berkata...

siti aziz...
alaa....kat kedai kan ada....kalau bulan puasa....mmm...banyak.....tapi dlm bentuk kering laa....

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Pokok tin ada disebutkn dalam al-Quran (surah At-Tin). Pkk ni dlm thn 80-an byk org tnm sbg pkk teduhn kat kg sy. Sy pn biasa mkn buah ni. Rasanya manis tp isinya agk lembut. Pkk tin spesis pkk ara yg berasal dr timur tengah.

zul permatang badak berkata...

Adry....
tengok pada pokok ni...sudah berusia...tuan pokok tin ada menceritakan asal 2 pokok anak benih dari johor....cuma 1 yg hidup...rasa2 memang lewat 80 an...

ara dimalaysia pun sedap...masuk dlm kari kambing....
tapi ada ara yg tidak dimakan...ara angin......yg tumbuh melata....buah baring....

missSenget berkata...

kt tmpt kite bljr, byk pokok ni..

tapi rasa x ramai tahu buah die bole mkn..

kdg2 kite mkn, kwn2 tgk je..hahaha...

syg..buah die busuk mcm tu je..huhuhu

KELI OH KELI berkata...

x pernah saya merasa buah ni...harap2 satu hari dapat merasakan kelazatan buah ini..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

x penah rs yg fresh..kalau yg kering tu penah..

zul permatang badak berkata...

miss senget..
jadi miss senget dah pernah makanlah.........ya sedap kan.....

zul permatang badak berkata...

keli oh keli...
dapat tu.....yg kering ada...manis ooo....x yah minum teh kat kedai....
memberi tenaga....utk terus bekerja...

zul permatang badak berkata...

Rina avail aka cik betty.
ramai yg dah pernah makan rupanya......sama je.....yg keing lagi sedap dari timur tengah.....
bulan puasa........banyak....ooo..

hani@debumelukut berkata...

Buah tin tu kalau kat kampung2 ada spesis yg hampir serupa..buah ara namanya kalau tak silap.Kalau kat UK, buah ni ada di jual yg fresh.besar2 lak tu.

zul permatang badak berkata...

Puan hani...
haa...buah ara,....ara yang boleh dimakan tu......biasa kat kaw berpaya...
memang....kita wat campur dgn kari daging....
kalau jumpa....saya mesti wat gulai/daging...sedap rasa macam daging.......
itu yg kambing sekor boleh makan ramai tu......ada muslihat...he..he..

BuluhPerindu berkata...

kat mana ni..rasa teringin untuk pergi..ada baka pokok ke, nak tanam kat rumah

Zifa berkata...

salam

buah ara dengan buah tin sama ke? saya dah jumpa org jual buah tin.. mai ai..sangat mahal. ratusan

MrJinn berkata...

Salam,

Maafkan saya, pembetulan sedikit.. ini rasanya buah ara. Buah Tin berbuah hanya sebiji sahaja pada setiap daun.

Buah Tin mmg mahal, sebiji RM3 kalau tak silap.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...