IKUT MENGIKUTI

Selasa, 27 September 2011

KACANG BENDI

Paling menyeronokkan menanam kacang bendi. Ia cepat membesar. Perhatikan bunga kacang bendi,walaupun ia bunga sayuran tetapi mempunyai tarikan tersendiri.
Jika penulis menanam kacang bendi,lawatan perlu dilakukan setiap hari untuk memastikan kacang bendi dipetik tepat pada waktunya. Jika terlebih hari kacang bendi tidak enak untuk dibuat sayuran dimana ia menjadi tua serta keras.

Bila kutipan dilakukan setiap hari,bermakna penulis hari-harilah makan sayur bendi.......oo o..jemu laa.....
goreng kicap.....sayur air atau singgang....kari dengan ikan tenggiri.........apa lagi ya?....

21 ulasan:

nyanyisunyi berkata...

sy paling suka masak asam pedas letak bendi...

celur@rebus kemudia cecah dgn air asam letak cili padi...best..

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Masak asam pedas, boh bendi byk2, sedap......

Senang ke nak tanam nye, kalau dok umah tinggi, cemana nak tanam ye, kena beli pasu beso ek.... Teringin gak nk petik bendi dr pasu sendiri, heheheh

Zie berkata...

bunga dia lawo...

zul permatang badak berkata...

nyanyisunyi..
yaa...asam pedas...sedap juga...makasih,tolong ingatkan saya.......

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy..
boleh,tanam dlm pasu besar....pastikan cukup pancaran cahaya matahari.....

zul permatang badak berkata...

zie..
tak lawo tapi comeel.....

ibuintan berkata...

asam pedas memang cocok dengan bendi


goreng dengan tempoyak pun ok

zul permatang badak berkata...

ibu intan..
nak cuba,nak cuba.....kita goreng dgn tempoyak pula.....

buat ulam mentah pun boleh kan...hiris nipis2 cicah budu....

nur berkata...

AsSalam..
..sedap tu nyinggang boh bendi...

zul permatang badak berkata...

nur...
....ya nyinggang....buh dlm ikan singgang......ikan selar kuning....
tapi risau.......risau banyak makan nasi........he...he...

Kunang-Kunang berkata...

Zul,

Kacang bende ni kegemaran akan juga. Sekarang ni banyak pasu2 kosong di rumah sebab banyak pokok2 bunga yang dah mati bila tak berjaga.

Niat hari nak tanam sayur2an seperti terung, bender dan cili dalam pasu2 tu. Di mana akak boleh beli benih2nya. Kalau Zul boleh supply akan ingin nak mendapatkannya.

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Saya adalah peminat tegar sayuran tempatan. Bendi atau kace mior ni salah satu drp sayur jnis buah yg saya suka. Bendi ni blh dimkn spt dibawah ini:
1. Mkn mentah sbg ulam. Potong kecil2 dn cicah dgn budu atau sambal.
2. Celur dn mkn sbg ulam.
3. Buh dlm asam pedas. Kacang bendi dimasukkn sebiji2, tidak dipotong.
4. Masak asam/sayur bening.
5. Masak sekali dgn kari ikan. Juga tdk dipotong.
6. Goreng tumis bersama bilis. Buh lada bagi pedas...sedap tak terkata.

zul permatang badak berkata...

kunang-kunang..
benih2 tersebut elok disemai dahulu ditapak semaian....
bekas semaian ada dijual dikedai alatan pertanian....

bila anak cili atau terung meninggi dlm 3 inci, alihan kedlm pasu bolehlah dibuat....
sebaiknya gunakan polybag besar dimana senang untuk kita merubah jarak.....antara polybag ia tidak terlau berat....

pastikan ia mendapat cahaya matahari penuh.....

penyiraman.....pagi sblm keluar matahari,
petang pula....ketika suasana menginja senja.....

gunakan baja subur 15.15.15.....untuk mempercepat proses penyerapan bancuh baja tersebut dengan air.....

benih....? boleh didapati dikedai pertanian/kedai bungaan atau pasar tani berdekatan....
biasa dikaw pasar besar negeri....boleh bertanyakan sipenjual sayur.....mereka lebih maklumi...
selamat bertani...o.k..

zul permatang badak berkata...

Adry..
masak sayur bendi tak perlu banyak,sebagai campuran dengan ikan......
15 biji pun dah memadai.......

tapi jangan yang tua.....berurat tak sedap.........

Temuk berkata...

Assalam
Si bendi, kalau disebut nama lainnya, Lendir, teringatlah kita kacang ni berlendir. Dulu-dulu memang tak suka, tapi kini amat saya minati, tak kira dimasak macam mana pun.

Masalahnya, yg dijual di pasar banyak yg dah tua & layu.

Pernahkah jumpa yang berwarna ungu pekat? Rasanya saya pernah lihat gambarnya. Juga pernah terbaca satu lagi cara kacang ini dimasak - dicucuk banyak2 macam sate & dipanggang.

zul permatang badak berkata...

cikgu Temuk...
haa...bendi tu disalai ya...macam kita salai buah petai...
itu kalau cicah sambal belacan...sedap tu.....

akan cuba.....

kpah k-poh berkata...

yg baru2 tu buat ulam mentah-mentah..sedapnya rangup....

zul permatang badak berkata...

kpah kpoh..
tapi...kut mana2 pun ..singgang...
sedap wat kuah.....

Tanpa Nama berkata...

Brp hari slps berbunga bole petik? Saya first time tanam ada 6 pokok je. Dah buah pun. Keras. Tua la tu ek? Rugi la sy tak tau.. Tp masa kecik lg tu kecik sgt xsama dgn yg kedai.. Bg nasihat skit..

Tanpa Nama berkata...

Assalam. Saya baru nk mula tanam. Ada dua anak pokok yg baru tinggi dlm 3cm. Sy cuma risau sbb dok apmt x brp nk dpt cahya matahari. Camne ye? ^^

Tanpa Nama berkata...

Saya punya kacang bendi dah besar. Tinggi pula tu. Alhamdullilah dengan izin allah bendi saya berbuah. Tetapi bunha bendi saya terlalu banyak. Banyak orang tertarik dengan bendi saya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...