IKUT MENGIKUTI

Ahad, 4 September 2011

DAUN PALAS

Daun palas memang sinonim dengan ketupat pulut atau ketupat ubi kayu. Dimusim perayaan seperti hari raya ketupat pulut menjadi kemestian bagi penduduk disebelah pantai timur semananjung.
Nampak mudah tapi bukan semua diantara kita mengetahui teknik atau cara membungkus pulut yang telah dikukus serta digaul kepala santan ini. Untuk menghasilkan ketupat pulut yang betul2 memunuhi citarasa penggemarnya,tekanan ibu jari harus kuat untuk memadatkan pulut kedalam kelongsong daun palas . Setelah pulut betul2 padat, pusingan perlu dilakukan untuk memperkemas atau memperketat dan simpulan segera dilakukan. Maka terbentuklah ketupat daun palas yang cantik dan menarik. Ya.....kalau nak bungkus ketupat pulut daun palas ni, kena belajar dulu.................jangan ikut2..................

Kalau bungkus suka2 main ikut orang maka jadilah macam budak2 main pondok2...........hu...........
penulis sendiri pun lesennya tak lulus lagi................
Setelah siap dibungkus................bolehlaaaa........kita rebus, tapi jaga2.....................jangan sampai kering air, nanti hangit...........................kalau hangit hu hu...............tak beraya..............lelah saja2 je........


hari raya kedua.............bolehlaa.....nak goreng pun.....................hu...hu................lagi best..................
penulis mungkin buat ketupat daun palas ni kali kedua, sebab daun palas masih berbaki.
selamat raya 6.

11 ulasan:

Cikgu berkata...

hari tu tgk kat bazar ramadhan..RM1 seketul

zul permatang badak berkata...

Cikgu....
aduh............mahalnya,.......beras pulut mahal,kelapa mahal,daun palas mahal,nak buat pun susah.....,rebus arang/gas mahal.........
emmmm...........tanak pulut,kita buat pulut kuning, kita makan dengan rendang lagi senang............

tak yahlah kita beli.........

Acik Erna berkata...

Assalam zul..acik sampai sekarang tak pandai buat ketupat palas ni..makan suka..rugi betul masa arwah mak ada tak belajar cara nak buat ketupat ni..

zul permatang badak berkata...

Acik Erna..
kalau tempah, rasa2nye....lebih kurang 50 sen sebiji,itu pun kecik je.....
ialah pulut mahal ,kelapa mahal....
lagi pun kalau kita tak gagah/kuat tak daya nak tekan pulut tu, tak comel tupat.....nampak bungkusan tu selekeh je.....

lagipun kalau arungan kepala santan tak betul2 sebati, huh jadi cepat basi......

rugi tak belajar..........
haa....sedap jika cicah manisan tebu.....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

dh lama x makan ketupat palas ni, suka yg ada kcg merah :)

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy....
eh raya baru ni tak jumpa ke, ketupat daun palas ni, saya hari raya ke 3 sempat goreng....garing sedap...........

cicah daging goreng.........
rasa2 nak buat lagi sebab, raya baru ni sibuk.........makan pun kelam kabut.........

Anjungsena berkata...

En Zul..nampak ketupat tu berbeza sedikit sebelah utara punya. Mungkin En Zul pernah tengok ...tapi isi dalam sama je...sodap tu..

zul permatang badak berkata...

Anjungsena...
Terdahulu cikgu, selamat hari raya untuk cikgu dan keluarga.........

Hai....lama tak berbicara maya, sibuk ya.....
ketupat pulut memang sedap,generasi ke generasi.....menurunkan ilmu, tapi alangkah ruginya jika membiarkan
kepandaian berlalu begitu saja..........

Melati Qistyna's Mummy berkata...

kami belah joho ketupat nasi...huhuhu. jrg ada org tau buat ketupat palas ni... :)

KELI OH KELI berkata...

ketupat ni wajib mesti ada kat rumah saya....baru feel lagi raya...hehehe...")

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu, ketupat Pantai Timur lbh kemas anyaman daun palas dan pulut kat dlm tu lbh padat berbanding ketupat sebelah utara ni.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...