IKUT MENGIKUTI

Selasa, 27 Disember 2011

BUNGA KENANGA

Harum semerbak begitulah gambaran tentang bunga kenanga. Bunga kenanga merupakan bunga tradisional yang amat digemari diMalaysia. Tentu kita pernah ingat nenek kita menyimpan dalam lipatan kain untuk mengharumkan baju serta pakaian lain. Baunya lebih kuat diwaktu senja,mungkin untuk menarik serangga pendebungaan yang aktif pada waktu tersebut.
Nama saintifik Cananga Odarata anak pokok kahwin banyak terdapat dikedai-kedai bunga serta mereka yang mengusahakan kedai semaian.
Pokok kenangan kahwin mampu berbunga pada ketinggian dua meter tapi harumnya tidak begitu kuat seperti pokok kenanga asal. Namun penulis berpuas hati kerana penulis memperolihi
pokok yang telah mengeluarkan bunga dalam semaian lagi. Tujuh ringgit satu polybag dikira amat berbaloi kerana dapat mencium keharumannya ketika membuat alihan ketempat tetap ia itu dilorong pejalan kaki.

7 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Yg ni baru betoi pokok kenanga. Untuk info, dlm habitat asalnya, pokok kenanga merupakan pokok jenis balak. Bkn renek mcm yg kita selalu tgk. Kalai kita masuk hutan mungkin tak perasan yg kita berdiri dibawah naungan pokok kenanga. Yg ada hanyalah bau harumnya saja...

p/s : Mak ayam dlm header tu nampak baik je. Kena yg bekeng, kita gi dekat msti dia marah dan nk patuk kita..hehe..

zul permatang badak berkata...

Adry...
saya pernah jumpa pokok kenanga hutan yg besar macam balak tu....nak petik bunga pun tak sampai.....

p/s....betul ibu ayam dlm header tu memang bekeng sbb tu ibu tu pelekat anok sampai 8 ekor....

kalu lalu kucing pun dio hambat,dan sayo sediri tok leh nok dekat,ingat oghe nok igat anok dio.....
meme aye kg ni panda jago anok....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Bestnye dpt bertanam dan melihat hasilnya....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Owhh..... Heder br rupanya.... :)

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy...
......o.k slamat tahun baru 2012.........
tukar header sbb suka tengok anak2 ayam tu......

insan_marhaen berkata...

macam mana rupa bunga kenanga...?

IM tak pandai bab-bab bunga ni selain dari bunga bank...

zul permatang badak berkata...

IM...
terlebih dahulu selamat tahun baru buat 1/M dan keluarga....

haa...bunga...sering dikaitkan dgn org perempuan je.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...