IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 25 Mei 2012

MEMPELAM S / KING

 Mempelam  S atau King , besar buah ni, penulis perlu membuat kayu sokongan untuk mengelak tangkainya terputus risau juga nanti dahannya yang kecil menjadi serkah.........
 Pokok baru belajar berbuah dahan hanya sebesar lengan.............
Terliur tengok penulis terus petik........risau ,banyak sangat musuh terutamanya musang,tupai yang paling khianat babi hutan,sebab pernah buah yang lepas ada kesan gigitan.Jom kita pergi pinjam alat timbang, nak tau berapa berat Berat juga buah ni.........1 kg 700 gram,bermakna jika 1kg  rm5.00 , harga sebiji buah ni dalam rm 8.50 sen.
 Alangkah beruntungnya jika 2 kg.................tapi buah ni limit besarnya telah tamat,warnanya pun dah kuning air.......................
 ukuran pemetik api................
 Hampir dengan tanah................kambing /lembu tentu gigit.................mujur kebun berpagar........
 Bawa makan tempat berkelah...............situkang kupas merungut, aduh.........lenguh tangan pegang buah ni...........laju makan cicah kuah rojak...............
 Ada lagi sebelah...............
Hari tu makan 6 orang, tak habis........................sebab dah pekena nasi goreng.....................ha...ha.....ha....

7 ulasan:

Adry@Daun berkata...

Mempelam sala kot yg ni. Buah besar dan lonjong. Berat lbh 2 kg kalau cukup zat. Buahnya tak masam sgt semasa muda, manis2 lemak bila masak.

iaryylr berkata...

wah tak tahan tengok pelam besar nie! memang sedap makan cecah sambal kicap atau kuah rojak...garam pun ok! :)

AbbotCottage berkata...

Alhamdulillah rezeki Allah SWT. Memang selera sungguh makan tepi sungai kalau buah gini...

zul permatang badak berkata...

Adry...
mempelam sala, buah tak masam sangat, lemak sikit2 manis sesuai makan rojak buah........

sebiji dapat makan ramai2.....

zul permatang badak berkata...

iaryylr
oh lengoh lengan, pegang masa nak kupas,
tukang makan je......

zul permatang badak berkata...

Abottcottage,
bawa berkelah makan ramai2 itu yang ralip cicah kuah rojak..............

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Uishh, besonye... Boh kuah rojak mmg terbaikk nih, hehehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...