IKUT MENGIKUTI

Ahad, 27 Februari 2011

KACANG PANJANG

Kau kerja kat mana sekarang?...tanya penulis pada seorang kawan yang agak lama tidak ketemu.
Dah lama tak kerja...aku dibuang kerja..
Habis tu nak buat apa?
Balik kampung tanam kacang......

Itu ayat yang sering kita dengar pada seseorang yang diberhentikan kerja atau malas untuk meneruskan pekerjaan.Menuturkan....tanam kacang lebih baik....dari aku kerja kat situ atau aaah...baik balik kampung tanam jagung. Agak melucukan mereka bukan balik kampung seperti yang dituturkan sebaliknya
berpindah pada pekerjaan lain yang menepati citarasa mereka.

Tapi kalau ada ruang untuk bertani apa salahnya kita tanam kacang.Kalau diperhatikan di kampung masih banyak belukar atau semak samun tidak diusahakan.Anak anak muda gemar kehulu kehilir berpeleseran,entah apa dicari dalam hidup,alangkah elok tenaga muda belia dicurahkan untuk bumi bertuah sekurang kurangnya dapat menambah duit poket atau meringankan beban keluarga.

Tanah gambut memang sesuai untuk penanaman kacang panjang.Tumbuhan melilit dijadikan sayuran serta ulaman menjadi pilihan surirumah. Nana saintifik Vigna Sinesis atau nama umum long bean mengandungi kandungan zat gizi yang tinggi. Vitamin A ,B2 C serta protein.

Diwaktu pagi saya sering meninjau tahap tumbesaran kacang panjang.Memang seronok melihat buahnya yang panjang serta bergayutan.Ringan tangan untuk memetik serta merasa betapa manisnya buah yang segar.

13 ulasan:

Zie berkata...

kita suka msk lauk sayur kacang yg santan tu..sukaaa sgt...cicah sambal belacan..sedapnyeeeeee

zul permatang badak berkata...

ZIE...
huu hu.. awak memang pengomen tegar saya...

entri...belum siap dah komen....banyak lagi kisahnya....
saya stop kejap tu...sbyang asar tadi...

sayur kacang lemak putih bubuh ikan tawar...tarok bawang besar sikit....
sedap weh....haah....cicoh budu sikit....

ahmad humairi berkata...

assalamualaikum,

kacang panjang, petik camtuje, makan buat ulam...cecah sambal belacan....fuhhhh, bersiul kita !

Adry@Daun berkata...

As Salam en zul,
Masa kanak2 dulu(lama dh tu..he3..), saya tnm kacang pjg ni. Mmg sjk dr kecil lg hobi saya dgn bumi hijau ni. Tnm tak byk tp cukup utk mkn. Plg gembira bila dpt petik buah kcg pjg trs dr pokok dn mkn tnpa risau racun perosak sbb kita sendiri yg tnm. Baja pn gna yg organik shj. Dlm kandang dn reban ada byk stok baja..hehe..

Adry@Daun berkata...

Satu lagi, kcg pjg ni mmg sayuran kegemaran saya.

zul permatang badak berkata...

Cikgu Ahmad Humairi,
kalau petik kat kebun sendiri....tentu segar...
kacang panjang ni hari2 boleh petik..sbb dia cepat membesar..he..he

zul permatang badak berkata...

Adry....
masa budak2 dulu memang sya sering tolong keluarga tanam sayur....

cangkul tanah...buat batas...gali lubang ....siram...petik...ikat
last sekali....pi jual...

makan...tentu lah mewah
sayur...goreng...kerabu...teresek...goreng....ulam..
last sekali...
muak.....

Temuk berkata...

As-Salam zul permatang badak

Sudah banyak kali saya menanam kacang panjang dalam pasu besar (biasanya 1 pasu saja, dalamnya 3 pokok). Dari 'ladang' macam itu pun rasa cukup puas saya memakan buahnya. Memang crispy + manis bila dibuat ulam. Kata orang, jenis yang buahnya hijau lebih baik daripada yang 'putih', yakah? Saya belum pernah ketemu benih yang buahnya hijau.

Cikgu Nurin berkata...

Tapi Ebn.Zul, saya tak boleh makan kacang panjang,cepat naik angin...bukan anagin marah, angin kat badan...nape ye?

zul permatang badak berkata...

Cikgu Temuk,
benih kacang panjang ada beberapa jenis,....biji benih bewarna hitam..putih dan merah...bentuk fizikal juga berbeza..panjang 2 kaki..dan juga kacang panjang menggerutu.

zul permatang badak berkata...

Cikgu Nurin.
Mungkin cikgu tak boleh makan secara mentah...ada alahan angin..

muaz_kkgp berkata...

sedapnya timun...cicah tempoyak ok jugak

zul permatang badak berkata...

Muaz..

lama tak singgah....komen...
memang laa....kalau makan nasi lemak,tak ada timun....terkebil kebil.. kita memandang tuan kedai...
takkan...camni aje.....tak sempurna ni.........

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...