IKUT MENGIKUTI

Selasa, 15 Februari 2011

POKOK SENDUDUK

Pokok senduduk terkenal sebagai pokok pengacau.Diladang atau dikebun ia sejenis rumpai yang memberi masaalah kepada petani.Pokok senduduk cepat tumbuh dalam masa beberapa bulan ia boleh menutup parit serta longkang.

Nama saintifik Melastoma Melabathricum mengeluarkan bunga bewarna ungu tumbuh meliar dikawasan persekitaran kerana ia tidak memerlukan penjagaan yang rapi.

Dari segi perubatan air rebusan senduduk boleh digunakan untuk mengubati sakit gigi,mengurangkan angin dalam badan.Akar yang ditumbuk boleh menghilangkan parut pada kudis.

Pokok renek yang bercabang ini, mencetus kan idea dalam karya saya.Tatkala melihat kesungguhan arwah ayah membersih kawasan kebun.....menjelmalah sajak bertajuk APAKAH.

Telah diterima oleh editor utusan malaysia......penyiaran pada 17 julai 87. Waktu itu sama2 membanting tulang menolong arwah......Ia tinggal sebagai kenangan.

13 ulasan:

KELI OH KELI berkata...

wah...berjiwa seni rupanya pennulis blog KPSP ni...cayalah bro...sedap sajak tu...

zul permatang badak berkata...

Haa...ha...masa tu guna mesin taip.....masa bujang...jiwang sikit...sentiasa ada buku kecil dalam poket....walau pun join geng race motor....tapi tak lekang dari buku....

Zie berkata...

wah, bestnya dapat masuk sokkabar!!..

tahun kelahiran sy tu en.Zul..hehe..

Cikgu Nurin berkata...

Hmm petani berjiwa penyair...
En Zul, seronokkan kalau karyakita muncul di surat khabar? dulu waktu di sekolah menengah, seawal tingkatan dua saya telah mula menulis dan banyak karya tersiar di akhbar dan majallah, malang banjir memnusnahkan segala simpanan saya....tak dapat diselamatkan...

zul permatang badak berkata...

..Cik Zie
Zie pun boleh...cubalah menambat hati editor....peringkat awal memanglah sukar....sebab mereka tidak mengenali kita.....saya aktif...pada 80an...90an...awal 2000...tidak lagi kerana memberi tumpuan pada keluarga....sebab saya takut untuk berhalusinasi nanti tak makan nasi....he...he...

zul permatang badak berkata...

..Cikgu Nurin..
...Menulis dimedia cetak memerlukan kesabaran yang tinggi....selain berhabis wang untuk berlangan bahan terbitan...akhbar ,majalah.. juga editor mengambil masa yang lama untuk menapis karya.....menyingkir karya ciplak...andaikata karya kita tidak menarik hati editor....masuk bakul sampahlah....penat2 kita buat...nasibnya kesitu....

iaryylr berkata...

Sayangi pokok dan kenali pokok, Blog yang menarik, saya memang tidak kenal banyak nama pokok dan tumbuh-tumbuhan, dan dari blog ini sememangnya boleh menambah pengetahuan saya, terima kasih kerana sudi berkongsi.

zul permatang badak berkata...

Hai Iaryylr...Assalamu'alaikum...kena bagi salam penuh....separuh tak baik....
tokey kedai antik ni....ha..ha..saya pun minat antik....tapi tak mula lagi hobi tu...apa pun iaryylr layari blog saya yg satu lagi...sajak2 pendek.blogspot.com [zulbahri hussin antologi puisi puisi pendek]Kat sana ada satu basikal tua....tapi telah sambar oleh seseorang....naik pajero pulang keTrengganu.....nyesal saya terlambat.....

Adry@Daun berkata...

As Salam en zul,
Pkk senduduk ni biarpn ia menyusahkn pekebun ttp ia tetap ada guna dlm perubatan herba. Buahnya pn blh dimakan jika sanggup menjadikan bibir, lidah dan gigi kita bertukar ke warna ungu..hehe.. Entri mngenai pkk senduduk ni ada dlm blog saya.

zul permatang badak berkata...

....Adry..
Buahnya juga saya buat peluru...masuk dalam lubang buluh....main berambat dalam semak. Untuk watak gengster...ambil buah senduduk yang dah masak gosok kat gigi..atau makan saje buah tu...hasil macam Adry sebut tu....budok2 jaman dulu main ganah2...

Adry@Daun berkata...

Masa kanak2, saya guna buah senduduk yg muda utk buat peluru pistol/senapang kayu mainan. Utk membidik peluru tu gna getah gelang (rubberband). Main perang2..haha.. Kalau luka, ambik je pucuk senduduk ni dn lumatkn. Tmpl tmpt luka tu. Luka akn cpt sembuh.

Temuk berkata...

Assalamu'alaikum
zul permatang badak

Pastinya sajak indah itu mampu mengingatkan diri kepada ayahanda tercinta. Juga mengajar diri untuk sebenarnya hidup bagaikan si pohon sendudukkah hari ini, atau bagaikan pepohon nan lain.....

Ceria selalu!

zul permatang badak berkata...

....CIKGU..
bermula menulis sajak ketika usia saya 13 tahun...entah macamman.. saya sendiri menjadi takut...bila melihat sesuatu objek kerana saya melihat penuh dalam...dan saya akan bercakap2...apakah itu halusinasi..?

saya terjemahkan persekitan...menjadi susunan.....dan pengakhirnya ada satu cerita ...dapat saya persembahkan...untuk sama2 dikongsikan..

Tapi cikgu dunia orang lain mengkin berbeza......ya..cikgu komen sikit....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...