IKUT MENGIKUTI

Isnin, 28 Februari 2011

TIMUN BATANG


Syukur dimurahkan rezeki. Tanam timun,timun menjadi.Mungkin juga berkat berkebun seawal jam tujuh pagi. Sememangnya penulis bersarapan pagi didalam kebun,petik apa saya sebagai ulam. Nasi semalam dengan ikan rebus pun jadi.

Nasi semalam..telah 'dihangatkan'berulamkan timun cicah sambal 'jantan' cili api /lada cengit ditumbuk dengan garam kasar tanpa dibubuh apa2 pun agar kepedasannya terbela...
kata orang kelantan.....pedas sungguh....pedas nenggok....

Sarapan pagi penulis memang ringkas tetapi jenisnya makanan berat. Biarlah ia berat sebab untuk ketemu makan tengahari memang lewat........bersambung

16 ulasan:

ahmad humairi berkata...

assalamualaikum,

bila rezeki berlebihan, leh buat pahala juga selain di jual menambah pendapatan.

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Dua thn lps saya ada tnm timun btg dua batas. Smpt petik buah 2 kali je sbb lps tu ada kumbang kaler hijau yg mkn daun smpai rosak teruk dn jd kering. Saya tak gunakan racun serangga sbb nk sayur organik. Ada cara tak utk elakkan/hapuskn kumbang ni?

iaryylr berkata...

Sungguh menyelerakan! saya suka makan timun!

zul permatang badak berkata...

cikgu Humairi....
timun segar.....satu jam dipetik dari kebun.....memang orang suka.....rapuh...lemak....manis....he he...

zul permatang badak berkata...

ADRY...

kumbang kaler hijau..? biasa kaw kebun kena berseh dari rumpai...

tengok keadaan tanah....kalau tanam sedikit dalam dua batas, elok tempat tu dibakar dengan rumpai kering atau daun kelapa....

diawal penanaman memang bebas dari serangga.......tapi dua kali memungut hasil......daun menjadi kering.......mungkin benih variati baru alah dengan cuaca........

Sebab itulah dokementari National Geografic menyelidik benih zaman tok nenek... untuk disimpan dibank benih kat khutub.....

makanan lebih bernilai dari emas.....

zul permatang badak berkata...

ADRY...

kumbang kaler hijau..? biasa kaw kebun kena berseh dari rumpai...

tengok keadaan tanah....kalau tanam sedikit dalam dua batas, elok tempat tu dibakar dengan rumpai kering atau daun kelapa....

diawal penanaman memang bebas dari serangga.......tapi dua kali memungut hasil......daun menjadi kering.......mungkin benih variati baru alah dengan cuaca........

Sebab itulah dokementari National Geografic menyelidik benih zaman tok nenek... untuk disimpan dibank benih kat khutub.....

makanan lebih bernilai dari emas.....

zul permatang badak berkata...

iaryylr...
buat acar lagi best kan...

hari tu banyak dapat barang lama...nampak 2/3 bag pelastik....penuh rumah dengan koleksi..he..he..

KELI OH KELI berkata...

terliur dengan menu bro...sedap woh..kita kerja macam ni...mmg sedap makan apa saja masa tengah penat2...nikmatnya lain...betul tu...makan tengah hari selalu x leh jangka..sebab sibuk buat kerja.
iKaN kELi HaSiL dARiPaDA BaHaN KiTar SemULa

Adry berkata...

Kumbang kaler hijau tu kecik je. Suka mkn daun smpai tinggal tulang daun tu. Lps kumbang2 tu mkn daun, daun akn jd kering dn pkk timun pn akn mati. Mgkn betul kata en zul tu sbb benih yg digunakan adlaha benih klon baru dr Thailand. Cpt mbesar dn bbuah, cpt juga matinya..huhu.. En zul asal dr mana ye? Petah kecek Kelate ni? Buat samabal jantan pn tau ni. Saya pn suka sambal jantan ni. Pedah tengango..haha..

ibuintan berkata...

suka buat acar timun...

sambal jantan tu pandang pun dah tau pedas..kan

zul permatang badak berkata...

Adry..
orang kelantan gelarkan sambal jantan sbb pedasnya....menebal...
dongak kebumbung atap....istilah lain.....nenggok....he...he..
ai...faham ni...tentu orang kelantan..
juge asal ni....

saya pernah menuntut di kelantan o.k...

zul permatang badak berkata...

ibu intan...

maaf lewat...balas komen...tak sempat laa...nak uruskan 2 blog....nak buat kerja lagi....
terfikir juga...nak lupakan dunia blog.....apa pandangan ibu intan...sokong ke tak?.....

Haa haa....cuba ibu intan buat sambal jantan tu.....mudah je....pedasnya berair biji mata......

Pendekar Berkuda berkata...

sambal jantan??

memang tak boleh nak cuba...

heheh..

cuma kalau dapat kongsi sedikit...

kenapa ya ada sesetengah timun tu rasanya pahit? Adakah sebab terlalu awal dipetik barangkali??

munna berkata...

wajib ada timun ni kat rumah buat ulam....

zul permatang badak berkata...

pendekar berkuda.

timun pahit..? biasa kat tangkai je...

alaaaa..pahit tu..ubat...

zul permatang badak berkata...

munna..

timun boleh simpan lama...gulai dgn ikan rebus.....wat nasi berlauk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...