IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 30 April 2011

TIMUN BETIK



Timun betik......aduh lama tak makan timun betik....sedap weh......Hari tu....ronda2 kat pasar tani jumpa buah ni. Terus beli......satu kg empat ringgit.....yg sebesar dalam foto ni harga dia dalam rm 6.50 sen sebiji. Balik rumah jangan makan lagi......tunggu buah dia merekah.......seingat penulis,.......penulis simpan dalam seminggu baru dia merekah.......lambatlah.....mungkin buahnya tak cukup tua.......tapi pecah juga......
Huh....penulis kerat dua.......lihat foto......memang ranum.......dah masak tu........biji dia simpan nanti boleh buat benih.....kita tanam weh........
Potong dadu.....tak dadu pun tak apa.....janji potong...........senang nak gaul dengan santan mentah........


Huh....best ni....santan tu isi garam sikit secukup rasa lah......gula pasir sikit........Macam kita makan pulut durian dengan santan mentah........kalau tak nak isi gula......kita bubuh gula kerek.....gula nissan tu......
Tak cukup boleh tambah........ni lah makanan orang kampung..........jom kita makan timun betik dengan santan kelapa mentah........hu.......hu......

Makanan tradisi tok nenek kita dulu............ Makan secara mentah berkhasiat.............

27 ulasan:

hani@debumelukut berkata...

terlior nya...mana nak cari petang2 ni.

AkuMuzikFilem berkata...

pergh, ini boleh bikin kecur air liur. hehe

zul permatang badak berkata...

PUAN HANI@DEBUMELUKUT...
0rang kelantan yang ajar cara makan timun betik ni......
makan dengan santan....lemak2 masin gitu.......buah timun ni pohu je..

macam kita makan pulut durian......

zul permatang badak berkata...

aku muzik filem..
memang bila dah biasa makan....lama2 nak juga......
itu...laa....nampak je ada orang jual terus beli....

Adry@Daun berkata...

As salam boh,
Kat sini ada jual timun betik ni tp mhl la skt hrganya. Saya kalau mkn timun betik ni, gaul dgn kelapa parut+garam.

Adry@Daun berkata...

Awat tak kupas kulit buah timun betik ni?

zul permatang badak berkata...

Adry..

Oooo....makan macam ubi kayu rebus gaul nyiur.......boleh jugok.....

kulit tu....kito sepat.....gitu jah..
nok kupas buleh jugok....
sbb dio doh pohu.....cumo tidok redu.....he..he...

sajo lamo2 dok keno......sekali sekala....

tapi sebutir pun tok habisan....

zaty luvlianncezzz berkata...

ouh..blog sal flora ea :)

Mari menghayati di cni
korang buat belog utk apa?

nyanyisunyi berkata...

mana nak cari kat tempat sy ni...mungkin kat pasar tani ada kot..

KELI OH KELI berkata...

amboi...encik zul kongsi resipi org lama....sedap tu!!!!terbaik!

Temuk berkata...

As-Salam ZUL PERMATANG BADAK

Orang makan 'bread & butter' atau 'salad berminyak zaitun' boleh hairan dgn resipi-resipi kita yg antik & unik. Mereka belum tahu 'penangannya'. Bagi kita yg biasa merasa, memang jadi pantang jumpa. Sayangnya, belum pernah temui si timun itu....

zul permatang badak berkata...

zaty luvianncezzz..
bersama menyanyangi...tumbuhan alam...

zul permatang badak berkata...

nyanyi sunyi..
biasa kat pasar KB...ada...pasar tani...
orang2 kg laaa....minat tanam timun betik ni.....
sambil2 tanam tembikai......ada yg selit2 sikit......

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
memang sedap......kolestrol tu weh....santan mentah.....

air cendul pun santan mentah jugok........nak lari kut mana???

hok sedap2 tu memang kolestrol.....he...he..

zul permatang badak berkata...

Cikgu Temuk...
sedap cikgu.....makanan tradisi ni....
tu laa...anak2 muda kita tak didedahkan......sayangkan....resepi tu hilang begitu je....

bersamanya hilang benih timun betik........

Cheritera Chenta berkata...

alaa...tenet slow..xdapat tgk pic...hukhuk

tgk gaya cam besh je tu..uhuk~

muaz_kkgp berkata...

teringat masa kecik2....kg muaz kat kuala kangsar, buah ni banyak masa bulan puasa...

zul permatang badak berkata...

muaz..
ia lah lama2 jumpa sekali buah ni...itu yang terus beli....cubalah makan dengan santan.....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

salam..dr blog keli..

x penah mkn mcm ni..sedap je mcm..

ibuintan berkata...

tak pernah makan ni, jumpa buah ni pun tak pernah

ingatkan buat lauk

zul permatang badak berkata...

cheritera chenta..
mesti la best..........belum pernah makan...??....ha ha...
ttnet dah laju.........tengok lah...resepi tu boleh ikut....senang je......

zul permatang badak berkata...

muaz...
dulu memang banyak....tapi sekarang pekebun tak minat tanam......tak tau kenapa.....

zul permatang badak berkata...

Rina avail aka cik Betty...
tIMUN BETIK NI BUAH KLASIK....kita kembali kezaman lampau.....boleh...???
tapi kalau jumpa kat pasar tani tu...beli je.....ikut resepi tu...

zul permatang badak berkata...

ibu intan...
rasa buah timun betik ni tawar lemak2 gitu....jadi klau nak sedap kena makan lagu tu....
sedap bu.......macam kita makan durian dengan santan.....atau mangga dengan santan.....

zul permatang badak berkata...

ibu intan...
rasa buah timun betik ni tawar lemak2 gitu....jadi klau nak sedap kena makan lagu tu....
sedap bu.......macam kita makan durian dengan santan.....atau mangga dengan santan.....

Kak Rosaliza berkata...

assalam...lama gak x mkn ni, akk pun mkn bgan gula+klapa+garam..tp my famili abe mkn ngan nisan gitu je..blk cuti skolah nk kena beli ni, kat machang byk jual tepi jln

zul permatang badak berkata...

kak Rosaliza...
Demo alik nu...ajar kito make lagu tu.....pah tu, beraso sedap pulok...
eee....musim2 panah ni sejuk tekak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...