IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 27 Ogos 2011

POKOK KERIAT/ SEKIAT/KIAT/GHIAT/CHEKIAT

Akhir penulis ketemu juga pokok yang paling sukar ditemui . Pokok keriat pokok yang boleh dikatakan hampir pupus dan kalau ada pun diceruk kampung yang mana hambatan pembangunan begitu perlahan.

Setelah temujanji dibuat,pemilik pun bersetuju menunggu kedatangan penulis. Berbual mesra bercerita tentang asal usul, susur galur tercampaknya benih pokok ghiat ini di negeri Pahang. Sekitar tahun 80an ayah sipemilik kebun telah membwa biji benih dari Pasir Puteh Kelantan.
Rimbunan pokok keriat menjadi peneduh bagi silembu kepunyaan pemilik kebun.......
Daun pokok keriat dari dekat,hampir sama dengan daun rambutan tapi ia sedikit lonjong.....
Buahnya sudah dipenghujung,nasib baik berbaki lagi.......kalau tidak,tentu penulis tidak berpeluang merakam gambar......dapat juga merasa,..berpuluh tahun tak tengok buah sekiat ni...
rasanya taklah sedap mana tapi nostalgia zaman budak2 makan buah ni. .......itulah kenangan paling masam. Buah ni memang masam,tapi bau nya punyai identiti tersendiri.
Bentuk buahnya bulat lonjong......seperti buah langsat tapi kecil sedikit.....
kulit bewarna oren .........
Penulis bercadang untuk menyemai biji benih dalam polybag..................kalau ada rezeki,tumbuh ,merimbun . Penulis berharap buah buah nadir , seperti buah keriat ni tidak akan pupus . Simpan diatas meja baik2 .......buah ni, bijinya jangan dibuang........
Buah apa ni Bah??.................tanya anak penulis ,bersekolah disekolah rendah.........

10 ulasan:

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Suk a panjat pokok ni kecik2 dl...hehehehe

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Selamat hr raya maaf zahir batin buat anda sekeluarga.....

zul permatang badak berkata...

melati qistyna mummy....
ooo ada pokok ni kat rumah melati qistyna,....

selamat hari raya juga.......maaf jika ada kesilapan yg tak disengajakan...........happy sokmo...

muaz_kkgp berkata...

selamat hari raya en zul.....dtg tengok pokok-pokok

zul permatang badak berkata...

muaz....
dah masak ketupat??? ketupat pallas ke ketupat nasi??
saya?? dua2 sedap.....

KELI OH KELI berkata...

besar pahalanya org yg menanam pepohon yg dapat menjadi tempat perlindungan haiwan...

abg zul...baju melayu warna apa tahun ni....kalau muaz warna coklat...keli oh keli warna merah...")

zul permatang badak berkata...

keli oh keli.
tak order baju melayu
tapi tempah baju malaysia.....

Seme berkata...

Bang.... Kalau ada beihnya, saya pun nak jugak. Sila email seme7983@gmail.com

abu4faqih berkata...

Kalo tidak salah waktu kecil saya dan adik saya juga suka mencari buah ini. Kami menyebutnya buah sawo, rasanya sepat tapi baunya wangi :)

farid ismail berkata...

Masa kecil dulu kt kg ada 2 batang pokok sekiat ni dpn rmh.selalu pnjt n makan buah ni.kebanyakan rasanya masam..tp rasanya dkt 20 tahun x jmpa buah ni lg.pokoknya pn x ada lg..kenangan semasa kecil dulu.hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...