IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 28 Januari 2012

KELADI PINANG

Hari ni masak sayur keladi.......masak bening,......laju hirup kuah.......

19 ulasan:

insan_marhaen berkata...

IM suka makan gulai kemahang campur siput sedut...

missSenget berkata...

sedapnye....!!!


part hirup kuah tu terasa2..

zul permatang badak berkata...

I/M.....
ya campur siput sedut...ni yang best ni.....
tapi proses membersihkan siput tu...tu yg kena sabar.....

zul permatang badak berkata...

miss senget....
ratah je keladi tu......jaga2 ada juga keladi yg gatal.....mencekik,aduh........

luahfikiran ... mari kita berkata...

Salam,
Masak dan panggilklah kami ni ... LF memang suka masakan kampung ni !

LadyBird berkata...

keladi ni keladi yang org makan ubinye tu kan? pernah makan.. sedap.. dicampur dengan budu..

zul permatang badak berkata...

LF.....
kenduri kendara kat kg ada menu sayur keladi ni, tapi lucu semula asyik menceduk sayur keladi.....ayam, daging pandang sepi je.....
bila dah habis ada yg merajuk......

zul permatang badak berkata...

Ladybird....
isi keladi pinang sedap oii....lembut je.......
kalau masak air....singgang buh lengkuas.....

laga pula dengan budu.....lauk lain toksir........

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Lama x mkn ni sejak dok awing ngan Mak ayah, sbb xtau cemana nak buat dr awal smpi akhir, silap buat jadi gatal lak kan....hehehehe

Adry@Daun berkata...

Keladi pinang plg sedap utk dimasak bening atau asam pedas. Mana perginya ubi keladi pinang dlm foto tu? Tuan kbun nk rebus kot..hehe.. Cikgu ada tanam keladi Johor tak? Keladi pinang dan Johor ni mmg jenis tak gatal.

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy...
keladi.....kena menyiang,kupas kulit.....keladi pinang tak gatal.....

zul permatang badak berkata...

adry...
isi... ada, awal2 saya dah potong.......
isi pun singgang sekali......
tanam keladi pun ada musuh....
babi hutan.....

Temuk berkata...

Wow, kalau tengok pada rupanya, sebab tak pernah lihat dan tak ada ilmu mengenainya, tentu saya tak berani memasaknya. Besar nampaknya batang keladi pinang tu. Sebesar batang pinangkah? Betulkah daun keladi yang termuda juga boleh dimasak sebagai sayur?

zul permatang badak berkata...

cikgu Temuk....
tak lah, tak sebesar batang pinang pun...cuma isinya yg berbintik macam isi buah pinang.....
masak daun muda.....tak pernah masak....
kaladi pinang susah hidup....ulat2 daun sukakanya....ia tidak gatal...........

Adry@Daun berkata...

Nk tolong jwb pertanyaan cikgu Temuk. Pucuk muda keladi pinang blh dimkn. Pucuk yg masih bergulung lagi. Ini dari pengalaman krn saya seorg peminat masakan sayur keladi. Keladi pinang ni jenis tanaman tahunan. Secara semulajadinya, bila tiba masanya ia akan mati dan bila tiba musim baru, ia akan tumbuh semula.

muaz_kkgp berkata...

sedapnya keladi...buat masak lomak, keladi pinang ni sama dgn keladi lambok ke?

zul permatang badak berkata...

Adry...
ia akan mupus....patut laa...tetiba hilang.....
tapi anak2 baru muncul kembali....
itulah peel keladi pinang.....

zul permatang badak berkata...

muaz...
gi mane muaz.....
lama ilang ni....???

Temuk berkata...

Terima kasih kpd sdr Zul, dan Sdr Adry di atas penjelasan lanjut tentang keladi pinang tu.

Saya sendiri meminati masak asam atau lemak keladi (tak tahu jenis apalah yang selama ini saya makan), isi dan batangnya. Kisah daun muda keladi yang boleh dibuat sayur saya dengar daripada rakan-rakan di Filipina dulu. Sekarang tahulah saya, kalau keladi pinang, daun mudanya memang boleh disayur.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...