IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 3 Mac 2012

HOBI MENANAM BUNGA

Hobi menanam bunga sering dikaitkan dengan wanita. Namun bila ianya dikongsi dengan lelaki hobi ini bertambah meriah , hari kehari bunga semakin bertambah. Sisuami turut sama memilih,meneliti mencari pelbagai spesis untuk menambah koleksi.

Penulis menjadi asyik serta terpesona akan keindahan warna bunga-bungan ditaman kenalan ini. Dari beberapa pasu kecil akhirnya terbina ampaian berbumbung dimana memerlukan penjagaan rapi termasuk kawalan serangga,merumpai juga pembajaan.

Katanya,banyak masa dihabiskan disini.........penulis hanya tersenyum........

12 ulasan:

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Suka tgk pokok okid, tp nak menanamnya perlukan kesabaran Dan pemerhatian... Sy xde pengetahuan... Heeeee

zul permatang badak berkata...

melatie qistina mummy...
tanam orkid kena sabaor..bunga pun buat berjamu mata je....
tapi kalau tanam pokok buah dapat makan, ada juga faedahnya.....

terpulang...ada yg minat mengumpul warna....warna dari alam.....

Adry@Daun berkata...

Laman rumah kat kg saya ada rumah orkid dan bunga2 orkid mcm ni tp sejak pindah ke sini, semuanya tinggal kenangan.

Temuk berkata...

As-salam ZPB
Banyak nampaknya pasu & jenis orkid rakan ZPB tu. Mengikut pengalaman berorkid sepasu dua, saya rasa menanam & menjaga orkid tak sesukar menanam & menjaga bunga-bunga lain. Yg perlu, kena hebat sabarnya, sebab rasanya lama sangat masa yang para orkid ambil utk berbunga. Kecuali kita beli yang sudah berbunga!

insan_marhaen berkata...

macam abah IM, hobinya menanam bunga dan bela burung terkukur..

zul permatang badak berkata...

Adry...
bila siap rumah baru nanti, binalah satu bangsal untuk bunga2,khususnya bunga orkid.....buat satu wakaf....untuk rehat2....

zul permatang badak berkata...

cikgu temuk....
betul tu....nak senang hati atau sedap mata memandang...beli pokok orkid yg dah berbunga....

zul permatang badak berkata...

IM.....
dulu2 org lelaki gemar mengindahkan persekitaran rumah....bela burung......agar suasana kg meriah...

KELI OH KELI berkata...

assalamualaikum sahabat...lama saya x jengah mai sini....apa habaq? harap2 sihat selalu sahabatku!

zul permatang badak berkata...

keli oh keli...
keli lama menyepi....sibuk tu....tapi saya singgah juga....kut2 ada ent..3 terbaru....

Kamsiah berkata...

salam
akak suka orkid jugak..walaupun bunganya kureng dari segi bau tp warnya cantik serta tahan lama...

zul permatang badak berkata...

Kamsiah.,
bunga orkid ni tahan lama,bila berbunga serentak itu yg cantik, ada kombinasi warna.......
sesuai untuk penyeri laman......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...