IKUT MENGIKUTI

Rabu, 14 Mac 2012

SAYUR LEMAK KULIT BUAH RAMBAI

Pokok rambai besar serta rimbun. Jika hari panas takkala kemarau berterusan penulis akan sediakan bangku atau kerusi untuk duduk-duduk. Rasa nyaman bila angin mesra menyapa. Berhajat untuk menebang tapi timbul pula rasa sayang. Selain untuk berteduh dari hangat matahari ia berguna untuk dijadikan penghadang angin serta ribut. Bila senja berlabuh ada juga yang menumpang tidur. Burung merbah riuh kicau bila pagi menampakkan tandanya.
Buah rambai ditahun 50an, 60an, 70an......harganya tidak membanggakan malah terbiar dan luruh begitu saja. Apalah istimewanya buah rambai. Jika makan berlebih akan timbul masaalah......kerana bijinya tidak boleh dihadam........he...he....he.......
Kulit buah rambai , jangan dibuang......sesekali kita sayur atau masak lemak kan sedap..........
carik-carikan kulit rambai tu menjadi kecil............
Rendam dan ramas-ramaskan dengan garam kasar....untuk hilangkan rasa masam kemudian rebus sebentar .......untuk melembutkan kulit rambai tersebut........angkat dan perah,buang airnya.....macam kita perah santan tu............................
Macam biasa lah.......masak lemak putih....buh ikan tawar, paling sedap ikan selayang yg segar2 tu......sukahatilah nak bubuh berapa ekor pun......lagi banyak lagi sedap..................
Ini lah hidangannya.................lama tak kena.....rindu dengan masakan kampung ni...................

9 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As salam tuan pokok rambai...,
Kecur air liur ambo tgk masakan yg sgt tradisional ni. Jgn la tuan tbg pokok rambai tu. Rambai pn dh tmasuk dlm kategori buahan nadir. Di kg lama saya ada byk pokok rambai ni. Sepokok yg besar dn lain2 kecil lagi tp semua dh berbuah. lama dh tak tgk rambai2 tersebut berbuah sbb masa blik kg bukan musim ia berbuah. Daun rambai juga digunakan utk bungkus tapai pulut.

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Dah lama x mkn buah rambai ni, balik kg pon dh xde pokoknya... X pernah tau kulit rambai boleh masak lemak, nampak menggiurkan.... :D

zul permatang badak berkata...

Adry....
penat menyapu daun kering pokok rambai.....jika musim kemarau tak jadi masaalah untuk kita membakarnya.....

tpi bila musim hujan berterusan....rasa segan nak melewati pokoknya.....atau dlm loghat kelate....raso see..eer.....ataupun geli kut2 ada pacat.....he..he...

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy....
buah rambai dulu tak ada harga....luruh dan jadi baja pada pokok.....

sekarang kat kg pun ada yg jual rm3.oo 1 kg......

muaz_kkgp berkata...

susah nak jumpa buah rambai yng manis...

zul permatang badak berkata...

Muaz....
betul kata muaz tu....kebanyakan buah2 rambai sekarang ni,rasa amat masam......

nyanyisunyi berkata...

Assalamualaikum Zul

seumur hidup sy memang tak pernah makan kulit rambai masak lemak ni..buah rambai pernah lah makan...tu pun lama dulu....nampak mcm sedap je...

zul permatang badak berkata...

nyanyisunyi,
sedap rasa masam2 lemak....
kalau kita tak sedap mulut.....biasa kita demam ke....inilah pembuka selera........

Aida azni abd razak berkata...

Buat sambal tumis kering pon sedap...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...