IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 4 Mac 2011

PAKU MIDIN


Ketika mencari bahan untuk artikal Kenali Pokok Sayangi Pokok terserempak dengan seorang pakcik yang begitu tekun memetik pokok paku midin.Bercerita panjang tentang pokok paku midin pakcik mengatakan beliau memang menggemarinya.

Ianya boleh didapati dengan percuma kalau kita rajin meredah belukar atau semak samun.Nama saintifik Stenochlaena Palustis hidup subur dikawasan hutan terbuka,kebun getah ataupun semak dimana keadaan sekitarnya sedikit berpaya.Dimusim kemarau hutan kecil ini pernah terbakar namun ia tidak menjejaskan kesuburan paku midin malah akarnya yang tidak dimakan api memberi ruang untuknya melakar kehidupan baru. Paku midin gemar memanjat sehingga pokok pokok kecil disekitar akur dengan kerakusannya.

Saya berjiran dengan orang kelantan,mereka menggelar....pucuk ningding. Amat sesuai dijadikan bahan untuk bubur lambuk.Enak juga masak sayur lemak putih beserta ubi stelo..mmm...ubi keledek.Tapi paling saya tidak lupa.....dalam bercadang untuk menggoreng bihun tiba2 sayur tak ada dalam simpanan kebetulan wang masa tu juga kehabisan.......
ya ...ini dia pucuk ningding.......dimasukkan bersama bihun kedalam kuali.......ya enak.....
Benar kata orang.........ini sayur orang miskin.

Walaupun digelar sayur orang miskin tapi saya tidak berasa malu memetiknya.. ...... ......pertama ianya percuma... kedua ia kaya dengan mineral terutama fosforus dan kalium. Dari segi perubatan pula ia menjadi penyembuh untuk cirit birit.

25 ulasan:

Kak Rosaliza berkata...

Assalam..kalo beli selalu dpt yg tua2 je..bestnya kalo dpt petik sendiri. Akk panggil pucuk midin

hazeleyed lady berkata...

ass-Salam
Tak tahu yang paku ini boleh di makan...
masa zaman kecik2 tinggal dengan datuk di kampung, ada juga cari pucuk paku di tebing sungai setelah puas mandimanda di sungai...tapi selalu elak dari memetik pucuk paku yang sebegini...
Terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

ahmad humairi berkata...

assalamualaikum,

memang percuma, tapi hati-hati memetiknya di tanah berpenunggu...(?)...bertuan, walau benar ianya milik Allah sahaja.

lina_pg berkata...

pucuk midin ni kalau wat sayur lemak putih mmg sedap..dah lama tak mkn..cam tadak je kat penang ni

zul permatang badak berkata...

Kak Rosaliza.
Petik sendiri lagi best....kita pilih yg muda2 je.....manis rasenya
goreng dgn udang......bubuh kuah sikit...dgn sotong ke...
sayur percuma.....ratah je....

zul permatang badak berkata...

Hazeleyed Lady.
paku pakis pun sedap.......itu mahal tu....pencari pucuk paku pun dah jadi satu kerjaya sekarang....

zul permatang badak berkata...

Cikgu Humairi,
betul tu...walaupun tak bertuan....tapi kalau petik dlm tanah orang....kena minta izin juga....

zul permatang badak berkata...

Lina pg.
Kawasan tanah terbiar je....ada paku midin ni....
skrang banyak kaw dah dibangunkan...nampaknya......pupuslah paku midin ni.....tak adelah sayur percuma.....he..he..

ibuintan berkata...

masa kekecik dulu mak selalu goreng paku midin ni, manis je rasanya... skarang dah jarang jumpa

zul permatang badak berkata...

Ibu intan..
Kat pasar ada...tapi bulan puasa je rasenya...deme campur dengan daun kadok,daun kunyit....
mungkin untuk menu bubur lambuk....

Temuk berkata...

As-Salam
Di kampung dulu-dulu memang hidup di kelilingi midin, dengan paku hijau. Tapi tak pernah makan midin, sebab tak tahu boleh di makan. Makan paku hijau saja. Pengalaman makan tumisan midin pertama, di Marudi (Sarawak)puluh-puluh tahun dahulu. Memang sedap. Kampung saya sekarang, bukan sahaja tak ada midin, penduduknya pun dah tak ada! Kalau ke Kelantan, adakah sayur midin ni di kedai-kedai makan?

zul permatang badak berkata...

AS -SALAMUALAIKUM.
Sebenanya saya lama tak ke kelantan...cuma dulu2 menuntut 2 tahun kat sana.........
saya rasa tak ada sbb orang kelantan rajin bercucuk tanam..tak ada tanah bersemak samun kat sana...batas taliair pun diorang tanam sayur....jadi paku midin tidak menjadi pilihan.......

dikg paku midin ni....bulan puasa je ..terjumpa orang memetiknya...bulan puasa selera pun pelik2 je.......jumpa lagi...

zul permatang badak berkata...

Cikgu...temuk...
lupa saya....komen diatas tu untuk cikgu....terlupa tulis nama....

ya....tumisan midin....sekali sekala..tu sedap juga ya...

Melati Qistyna's Mummy berkata...

grg pon sodap neh :P

Adry@Daun berkata...

As Salam en zul,
Yg dua org kat ats tu(Kak rosa dn lina pg) adik beradik saya..hehe. Kami mmg satu rumah dn satu kg. Duk kat kg dulu dpt la merasa sayur pucuk midin ni. Mmg sdp jika dibuat sayur lemak putih. Utk info, pucuk midin segar ada dijual di Kelantan. Yg dh siap msk tu tak penah jumpa lg. Mgkn ada di kedai2 mkn tertentu.

Peqaxlol ;DD berkata...

bagusnyer artikel pasal pokok :)

pnie berkata...

time kasih kerana menggunakan model orang yang sedg mengutip pucuk midin tuh...hehehe

gambar curi tuh....
bagus rasenye hidup dgn tumbuhan hijau di sekeliling umah...pagi2 sejuk je rase...udara segar~

ainnoraini berkata...

lame tak mkn pucuk paku ni...

dulu2 mase kat kg mak saye petik jer kat keliling rumah...sekarang kalau ade jual pun...baik ta pyh beli...buang lebih dari yg nak dimsk...

munna berkata...

selalu juga kutip pucuk paku kat belakang rumah mak bila balik kg...

zul permatang badak berkata...

Melati qistina,s mummy...
jalan2 tepi hutan..jumpa kutip je..free...

zul permatang badak berkata...

Adry...Daun..

Kg dulu2 tu...negeri mana..? macam kelate je...he..he...

Hooo.....3...beradik kalu gitu.....mmmm....bagus....menghiasi dunia blog....

zul permatang badak berkata...

pegaxlol;DD..
pokok2 ada disekeliling kita....mudahkan entri....he..he..

zul permatang badak berkata...

pnie...
gambar curi..?....
awok jange kecek gitu....kecik ati sayo....oghe curi kene igat buh dale jel tau.....ambo tok sir du dale jeriji besi..
kebetulan...ari tu pok cik tu tengoh kutip pucuk niding....ambo pun pukul...he he....bukan pukul dio...

pukul gamba.....
tengok dio happy tu.....

pnie....awok panda kedok goreng pucuk niding.....???

zul permatang badak berkata...

ainnoraini..
terima kasi singgah....
memang kalau beli banyak yg buang...dia orang kutip,tua2 pun hentam je......alaaaa meniaga..

zul permatang badak berkata...

Munna..
bestkan...sayur ni...
kat pahang buat bubur lambuk....
bulan puasa munculah ia........

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...