IKUT MENGIKUTI

Selasa, 8 Mac 2011

DURIAN BELANDA / SOURSOP


Masa budak budak buah ni penulis main baling-baling je. Jika dipelawa pada kawan-kawan
mereka akan ketawa......Hoi nak muntah aku.....jangan tunjuk laa...busuk aku....

Masa telah berubah......yang busuk itu ubat yang tidak selera ditelan itu penawar.....Itulah durian belanda atau nama saintifik Annona Muricate. Hasil kajian mendapati durian belanda berupaya membunuh sel kanser. Bahan yang terdapat dalam buah durian belanda boleh digunakan sebagai antibakteria,antikancer dan juga penyakit berkenaan saraf.

Pokok durian belanda berasal dari hutan tropika Carribean Amerika Selatan.Telah ditanam Asia Tenggara termasuk Malaysia. Dinegara jiran kita Indonesia dikenali sebagai buah sirsak.Mungkin juga ,mengambil sempena bahasa atau sebutan orang belanda buah zuurzak. Sahabat maya saya Kak Rosaliza memanggilnya durian selat.Saya sendiri memanggil buah durian sayur,tapi tak pernah pula dibuat sayur. Cuma seketika dulu pernah memakan buah yang belum masak...atau dipanggil buah 'putik'.

Lambat menunggu buah durian belanda masak sepenuhnya saya meninjau-ninjau disekitar pasaraya. Dibotolkan menggunakan jenama Nutrifres Soursop Concentrate memang enak dibuat jus...saya promote o.k... Anak2 Mmmm mm tak duduk diam buat ais blend. Kesian blender .......menjerit mengisar aiskiub.....

Jika anda baru melahirkan anak,digalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan.Durian belanda lebih enak disejukkan buahnya didalam peti sejuk untuk seketika sebelum dimakan.

Baru sekarang saya menyedari enaknya jus durian belanda....rugi tidak ditanam secara ladang..ya...permintaan begitu tinggi. Tanamlah durian belanda,pokoknya cerdas membesar,rendang dan rajin berbuah.

18 ulasan:

Kak Rosaliza berkata...

Assalam.. lamanya tak mkn buah durian belanda ni, akk panggil durian selat. masa kecil2 dulu mmg tak pandang buah ni, la ni kalo dpt bestnya

ada jual kat pasaraya tp x beli pulak, rindu kg dulu2

sayangsayangibu berkata...

sedapnya durian belanda, masa kekecik dulu banyak nampak buah ni, tp sekarang mcm dah pupus pulak rugi kan?

Zie berkata...

payoh doh lening nk jupe pokok durian belanda gining..

zul permatang badak berkata...

Kak Rosaliza..,
Ari tu gi pasar tani....he..memang mahal buah ni.....masa kecil2 dulu saya, memang buat 'khianat'je...ambil kayu pukul.....yg masak baling kat dinding......

zul permatang badak berkata...

Sayang sayang ibu..,
ada jus yg dah dibotolkan...cuba sedap weh....

buat ais blend....ho ho...slupee...

zul permatang badak berkata...

Zie..
kalu rajing tanang ade....bukan payoh..
deriang belande mudah base...lembu/kambing dok jamoh....memang pokok dia..kalu tanang tak payoh pagor.......

ibuintan berkata...

saya suka makan buah durian belanda yang belum terlalu masak/lembik... sejukkan dulu... memang best


sekarang buat jus pulak tapi dah payah nak dapat sekarang ni

kpah k-poh berkata...

dulu2 masa ngandungkan anak no 2..mmg ngidam kan durian belanda/selat ni..

zul permatang badak berkata...

ibuintan..
payah nak dapat..? sebab orang2 muda dah tak gemar kerja bertanam.....pokok2 pak2 kita tanam dulu dah tua...dah tak berbuah....

kena ada kesinambungan....tanam variati baru....pokok2 klon....
besar buahnya....

zul permatang badak berkata...

kpah k-poh...
sedapkan.....simpan dalam peti ais...
orang sekarang ramai yang cari....ialah dah tau boleh buat ubat kanser......

P0polita berkata...

sedap tak ek buah durian belanda ni? tak penah makan lagi la.. huhu

zul permatang badak berkata...

POPOLITA..
oii...sedap...tak pernah makan sekalipun?....tak cayalah.....
inikan buah tempatan.....cuba pusing2 kat pasar tani.......ade jual.....

ahmad humairi berkata...

Assalamualaikum,

"Nostalgia Durian Belanda"

zul permatang badak berkata...

cikgu ahmad humairi....
NOSTALGIA....ada kenangan tu...kat kg dulu kot....
cikgu.....anak2 sekarang ni ada yg tak pernah makan buah ni....

sya selalu juga keblog cikgu....nk juga tingalkan komen....ada lapang sikit...bolehkan....

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Di Indonesia, biji sirsak atau durian belanda ini digunakan sbg racun serangga utk sayuran secara biologi. Fakta, biji durian belanda sebenarnya mengandungi toksik. Jgn cuba mengigitnya. Daun durian belanda digunakan utk menghalau lipas dn tikus dlm rumah.

zul permatang badak berkata...

Entah macamana lapar kut,...atau berehi makan colek...satu hari tu,,. ... makan durian selat ni.. buoh putik.cicah cuka,garam ,gulu...cili..dlm 3 minit..hoi pening..musing palo..dugar...royat ke..mok .SELESAI BUDOK NI MABUK DOH..2/3/4 saing musing belako.....memang tokleh bangun....

Bertolak dari peristiwa tu memang serik dgan
buah ni..nok tobat malah......
betul kata Adry...jaga biji dia...mungkin ari tu saya makan biji muda....

itu kenangan masa remaja....mmg tak lupa....mabuk buoh putik.....

sofeafaudzi.photography berkata...

i suka entri ni. btw, i baru tau yg durian belanda ni boleh mbunuh sel kanser. itu yg penting, lepas ni i cari la buah ni, inisiatif utk mcegah kanser. not me, but somebody... thanks for sharing this info, may Allah blessing u ;)

sofea

Tanpa Nama berkata...

Entri yang bagus, sy pernah minum di Puncak Indonesia sgt special n sedap...buat ice blended ada layer coklet...kat indon kena sebut sirsak..jika sebut durian belanda,nanti depa beri durian d24 pulak...pernahlah terjadi salah faham masa order dulu..tue yg inngat sampai la ni...sirsak!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...