IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 18 Mac 2011

MENGKUANG

Mengkuang sememangnya dikaitkan dengan kraftangan. Tikar mengkuang menjadi keperluan masyarakat melayu suatu ketika dahulu. Berubahnya masa ,pokok mengkuang tidak lagi dihiraukan malah dimusnahkan begitu saja.

Sayang kepandaian menganyam tikar mengkuang oleh golongan tua tidak diwarisi pada anak anak muda,berkemungkinan juga anak-anak muda tidak berminat berkurung untuk menyiapkannya. Proses menyiapkan tikar mengkuang ataupun tudung saji mengambil masa yang agak lama bermula dari menetak pokok mengkuang sehinggalah menyalai,membuat carikkan,meremdam,menjemur,mewarna,melarik supaya lembut sehingga proses akhir mengayam. Hal yang demikian memerlukan kesabaran yang tinggi,ketekunan yang jitu.

Cari anak2 gadis yang berminat untuk mengayam tikar mengkuang dizaman ini....mmm..tak jumpa kan........lebih baik layan facebook.......atau ronda ronda dengan skuter.....atau gedik-gedik kekadai prepaid ,kata mereka enak lagi berSMS........Jadi mana generasi pelapis untuk menyambung kerja-kerja seni ini.

bersambung.....

18 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
To be continue lagi ni..hehe.. Daun mengkuang ni masa kecik2 dulu buat sudu utk mkn asyura yg dibubuh dlm tempurung..haha...

kak Erna berkata...

assalam zul..teingat masa dulu..arwah mak mengambil mengkuang..dan melalui berbagai proses sebelum boleh dianyam..menjadi tikar atau bakul

zul permatang badak berkata...

ADRY/DAUN..
Terpaksa sambung2...susah...ada pula kawan2 ajak pekene teh tarik kat warung hujung jalan....

bestkan makan sugho dalam purung.../purung tu kikis sampai licin.....sugho pun seghing molek...budok2 lo ni memang tak jumpo doh......

zul permatang badak berkata...

kak ERNA..
Ingat lagi kecil2 dulu,duduk belakang mak...ikut dia anyam tikar mengkuang...kemudian tolong selitkan/kemaskan penghujung tikar....

iaryylr berkata...

Wah, sudah lama saya tidak nampak pokok mengkuang nie...

zul permatang badak berkata...

iatyyir....
tanamlah kat rumah ,lama2 dia beranak jadi banyak.....ada orang tanam buat pagar....

duri dia jangan ceritalaa....sakit jugak....bye...makasih sudi juga tinggalkan komen.......berat mata.ni..ngantok.....he...he..

Temuk berkata...

Assalamu'alaikum ZUL PERMATANG BADAK

Terkenang juga kpd arwah emak yang menganyam tikar. Tikarnya warna asli, sebab sukar dapatkan pencelup dan $ utk membelinya!

Susahnya nak cari pelapis penganyam masa ini. Nak cari orang yang kenal rupa mengkuang pun amat susah dah.

Sehingga hujung-hujung 70-an, masih ada orang kampung di Perak yang menggantung mengkuang pada penjuru rumah semasa orang bersalin.

zul permatang badak berkata...

Cikgu Temuk..
saya pun tidak tahu sumber dari mana warna2 asli itu diperolihi...kata orang tua2 dari pokok2......warna kuning dari kunyit.....diera 50an baru ada ....arwah mak sebut kesumber....ingat2 lupa....bentuk seperti garam kasar,berbiji...kaler tu memang cantik.....

KELI OH KELI berkata...

mana mugkin lagi bertemu si gadis yang menganyam menkuang..si gadis zaman sekrang ramai yang menganyam mimpi dari tradisi..")

ibuintan berkata...

mengkuang pun payah nak jumpa skarang ni..

saya rasanya masih boleh menganyam mengkuang, dulu selalu tolong mak buat tikar

missSenget berkata...

best nya reti mnganyam mengkuang...teringin nak bljr...incek zul bole ajar x? ;)

nyanyisunyi berkata...

assalam zul...
dapat baring2 atas tikar mengkuang nyaman rasanya.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

assalam, tq visit BSB. Dulu tak pandang tikar mengkuang nie..tapi skg tergila2 pulak nak cari tikar mengkuang.

zul permatang badak berkata...

keli oh keli.
ia lah mengayam tikar ni perlukan kesabaran.....berkurung je....budak2 skrang suka gedik2 kehulu kehilir....

zul permatang badak berkata...

ibu intan.
ada pengalaman ....kalau ada mengkuang boleh tu....

zul permatang badak berkata...

miss senget..
kalau saya anyam tikar emak sering ketawa....mu buat tak jadi tu....dah senget tu....

habis nak ajar lagu mana....weh....saya dah senget.....tambah anak murid senget...

zul permatang badak berkata...

nyanyisunyi.
ya tikar mengkuang...banyak mencatatkan nostalgia......kalau deman panas....baring2 berehat....memang sejuk.

zul permatang badak berkata...

be simple beb bsb three=q.
seni sulaman....indah dan menawan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...