IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 12 Mac 2011

JAMBU BATU

Nakal.....ya memang nakal,penulis menyelinap sekitar rumah tinggal. Rumah tanpa penghuni bertahun lamanya memang menyeramkan. Seram dengan cerita hantu,polong toyol serta hantu bungkus. Jiwa budak sekolah rendah terlalu percaya dengan benda benda ghaib bila diusik oleh orang dewasa takutnya usah cerita.

Pulang dari sekolah jika tidak dijemput penulis berjalan kaki beriringan bersama rakan sedarjah. Melewati rumah tinggal memang menyeramkan tapi bila terpandang buah jambu batu cerita tentang polong hilang sekelip mata.

Berebut untuk mendapatkan buah yang besar serta masak agak melucukan......ada antara kami terhumban ketanah dan ada juga terpelanting bersama dahan . Dahan pokok jambu spesis butir banyak tidak mudah patah cuma terlentok ketanah,untuk memanjat kembali amatlah mudah.

Pisidium guajava adalah nama saintifik untuk jambu batu........bersambung.....pergi kenduri........jap...........serba salah x gi......jiran.....orang kelantan sebut pergi rumoh oghe 'bekhwoh'........he...he....

15 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As Salam en zul,
Buah jambu ni mmg buah tmptn feberet sy sejak dr kecil lg..hehe.. Sy pn ada kisah dgn jmbu batu ni. Masa kanak2 dulu, sy dn kwn2 suka pjnt pkk jambu batu yg masak kaler pink. Pkk ni tumbuh di tgh2 bendang tbiar. Tak tau sapa punya bendang, kitorg kira pkk wakaf je la sbb tak tau nk minta kat sapa. Pkk jmbu tu rendang dn tinggi. Kira2 10 meter dn dahan yg rendah mencecah tnh. Nk buah yg besar dn masak, kitorg pnjt ke bhgn yg paling tinggi. Tak takut jatuh atau dhn pth sbb tau pkk jambu batu ni jnis berkayu keras dn sgt liat. Buah jmbu batu yg ranum dh tak sedap utk dimamah. pilih yg betul2 masak. Seronoknya masa tu..hehe..

Adry@Daun berkata...

Gi bekwoh atau make gulai tu bawak kelik 'telur siso' tak? Tau ke apa dia 'telur siso' ni?

ibuintan berkata...

zaman bebudak dulu, buah jambu ni tak sempat nak masak dah.. kecik lagi dah kena rembat

skarang dah sukar jumpa pokok ni

ahmad humairi berkata...

assalamualaikum,

Cerita sekitar tahun 70an, saya dan kengkawan berbasikal ke sekolah menengah - jaraknya 7 batu. Pantang tengok buah jambu batu ni, yang tumbuh liar di tepi jalan...tak sempat ranum, siapa cepat dia dapat.

kak Erna berkata...

assalam zul..dulu2 jambu batu memang yang isi merah tu..
tak macam sekarang..dah banayk jenisnya..yang ada biji..ada tak biji..
tapi memang sedap..rangup..

zul permatang badak berkata...

ADRY/DAUN.....

Zaman tok reng....tok2 kito

dulu ...sumber dari ceritalah....
tips....oghe gi kat bekhwoh....kena ;ngeleng'dululah....ia itu 'salam kaut'....dio wi sekut marie....sepeket kecik...dlm 8 keping......

lo ni...beg bertangkai....dlm tu....jajang2...cakelat....he..he..

telor....lo ni..mahal....weh...

zul permatang badak berkata...

ibu intan...
dulu belanja sekolah sikit je...
sebelah petang tak ada belanja pun...
tu..laaa..panjat pokok jambu/tak ade arah nak makan........

zul permatang badak berkata...

cikgu Ahmad humairi..
jauh kayuh basikal tu....7 batu....

mmmm......nak sampai rumah kering tekak juga kan....itulah kenangan...terlalu mahal...sebuah perjuangan....

zul permatang badak berkata...

KAK ERNA..
Jambu kampung....kelat2 pun sedapkan
yang kelat itu ubat....
dulu...ingat lagi kena kudis buta....rendam daun jambu dalam air suam....mandi...

~ PIJA ~ berkata...

sedap makan dengan asam nih...:)

zul permatang badak berkata...

PIJA....
SEDAP MAKAN DGN SERBUK ASAM BOI....'serbuk asam masin'....thanks sudi singgah dan komen......

muaz_kkgp berkata...

pernah panjat pokok jambu batu kat kampong,tapi jambu ni banyak bijik.....suka yng dah masak sangat tu.....kunyah dgn bijik2 sekali

Lina berkata...

ms zaman sekolah2 dulu mmg peberet jambu ni...pokok jambu batu ni kan byk tumbuh meliar jd klu nampak jer mmg serbu lar pokok tu cari yg paling besar

zul permatang badak berkata...

Muaz...
jaga2 dgan biji jambu.....klau bleh jgan amalkan makan dgan biji......biji ble tumbuh dlm perut kita....pesan orang tua tu....

zul permatang badak berkata...

LINA...
Kenangan lama tu.....masa bebudak memang begitu.....kerana berebut jambu buah yg lebih besar.....tak bertegur sehari dua......he..he..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...