IKUT MENGIKUTI

Selasa, 31 Mei 2011

MATA AYAM


Perbedaan pokok mata ayam dengan pokok penar tidak berapa ketara cuma pada daun,dimana daun pokok mata ayam memanjang dan bergeligih.Tumbuhan renek dari famili yang sama Myrrsinaceae, nama saintifik Ardasia Cripa sering ditemui dikawasan belukar dan pinggir hutan.

Buahnya bewarna merah serta manis,daunnya pula elok untuk mengubati penyakit sengal-sengal tulang.

9 ulasan:

kasihibu berkata...

memacam nama pokok
kegunaan untuk apa ye?

zul permatang badak berkata...

sayangsayangibu....
dinegara kita....banyak pokok2 ulam dan ada yang boleh dijadikan ubatan herba.......tumbuh melata je....
tapi oleh kerana pembangunan....kaw..menjadi sempit...dan pokok2 herba ni...semakin hilang....

jadi ada diatara kita mengambil inisiatif dengan menaman dlm polybag.....sekurang2nya dapat....dikongsi sesama jiran akan khasiatnya.....

KELI OH KELI berkata...

bagus abg zul...setiap jenis pokok ada diberi kegunaanya dari sudut kesihatan...

Temuk berkata...

Sedang menunggu ni, kalau-kalau ada burung-burung yang baik hati menjatuhkan buah Mata Ayam pula ke dalam kawasan rumah saya........ Salam bahagia.

Adry@Daun berkata...

As salam en zul....
Pkk mata ayam ni jg dlm spesis yg sama dgn mata itek dn mata pelanduk. Nama botani, ardisia crispa. En zul tertinggal huruf 's' tu. Pkk mata ayam plg mudah kita jumpa dlm kebun getah. Tak hbis nk mkn buahnya yg merah2.

ahmad humairi berkata...

Kalau boleh, ingin rasanya mengujudkan 'bank' tumbuhan ini di laman sendiri...tapi apakan daya tiada upaya...en zul telahpun menubuhkan bank tersebut bersama cabang-cabangnya oleh Adry dan Temuk di alam maya ini...tahniah!

zul permatang badak berkata...

keli..
cikgu Temuk
Adry....

Kadang2 seronok.....mengenali pokok2 herba....disamping bertukar maklumat....info kesihatan...dan menambah kenalan.....kita dapat mengenal pasti akan susur galur...rangkaian dari mana asalnya pokok tersebut......

zul permatang badak berkata...

Cikgu ahmad humairi...
boleh.....cikgu boleh ada blog berkenaan pokok2.........pokok yang sama pun tak apa......cara penyampaian berbeza,dari segi pengalaman........
kita ada......nanti ada riaksi dari kita.....boleh mewujudkan suasana perbincangan yg harmonis.....o.k...
buatlah......satu fokus sahaja....tumbuhan alam.....

Nur haura afeeya berkata...

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...