IKUT MENGIKUTI

Ahad, 5 Jun 2011

TERUNG PIPIT

Terung pipit atau terung manggul tumbuh meliar dikawasan kebun. Terung sebesar biji guli ini adalah sejenis ulam yang terdapat dihutan Asean menggunakan nama saintifik Solanum tarvum.

Duri pada batang pokok terung pipit boleh menganggu petani untuk mengurus kebun. Walaupun terung pipit berguna sebagai sayuran menopoli juak.juaknya kadang-kadang membosankan. Penulis menebas dan melupuskannya dengan sedih hati. Sedih kerana dipasaran nilainya........bernilai pada mereka yang membeli dipasar tani. Dipasar tani sipenjual mempamirkannya dengan membuat longgokan kecil. Bertanya penulis....berapa....cik kak satu longgok ni.....
mmm......dua ringgit je....walaupun dua ringgit nilai dipasaran ..ia bernilai .........mereka yang tidak punya terpaksa membeli....

Terung pipit enak digoreng pedas bersama ikan bilis.......atau bagi mereka yang inginkan menu segera eloklah jika dicelor sahaja.......cicah sambal belacan. Bagi penulis disebelah pantai timur ni...memang sinonim cicah dengan budu. Jadi budu juga pilihan yang tepat.

17 ulasan:

Kakzakie berkata...

Kalau kakak Zul, makan cecah dengan sambal belacan mentah-mentah gitu je. Tak payah celur pun...

Kenapa kakak tanam dalam pasu selalu mati sedangkan di kg tumbuh meliar tak payah jaga?

Zie berkata...

sokmo gop jupe..ingatkan x bergune..

zul permatang badak berkata...

Kakzakie....
makan mentah2 gitu je....tapi kalau celor lembut sikit...
kalau wat sambal tumis pun sedap...
itulah kat kg......rayau2 dlm semak jumpa juga sayur percuma.....

boleh juga kami berjimat....semua barangan mahal.......

nyanyisunyi berkata...

lama dah sy tk makan terung pipit ni..buat sambal dengan ikan bilis pun sedap..tp klaua masak kt rumah sure sy mkn sorg2.

zul permatang badak berkata...

kak zakie...
tanam dlm pasu tak sesuai sbb akar terung pipit bergerak jauh....dan perlu kaw yang redup serta dipayungi
konopi pokok2 besar.......

zul permatang badak berkata...

zie...
pokok terung pipit ni.....senang tumbuh....benih di gerak oleh burung2..melalui najis.....atau terjatuh dari paruh burung semasa ia terbang..........

itulah rezeki....saling bergantung harap......

zul permatang badak berkata...

nyanyisunyi..
makan sorang2 yg tak ada semangat nak masak.....tu, tapi kalau tak cukup itulah kemeriahan....

nak seronak makan ramai2 buat kenduri....
bertanya jiran2.....sambal buah apa ni??.........masa tu kita boleh main teka2....

ahmad humairi berkata...

assalamualaikum,

selain enak dimakan, bebudak zaman saya sangat suka menggunakan terung ini untuk di buat peluru pistol kayu....merah jugak kulit bila bermain tak berbaju.ta

zul permatang badak berkata...

cikgu ahmad humairi..
cikgu ingat lagi... pistol kayu....picu diatas tu....ikat dgn getah gelang....he...he..

masing2 berkeliaran kat tepi semak....cari peluru....
terung pipit memang sesuai...sbb ada tangkai panjang....

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Terung manggo atau terung pipit ni adalah antara n3 terawal sy dlm dunia blogging ni. Kpd isteri yg ingin hamil dn dptkn anak, tidak digalakkn mkn buah terung pipit krn ia berfungsi spt ubt cegah kehamlin secara semulajadi.

zul permatang badak berkata...

Adry....
OOOOOooo gitu deh.......
kalu gitu kito....pakat wat makjung
terung manggung, buh dale botol...pah tu gi jual....

Temuk berkata...

As-Salam
Masa kecil dulu lagi kita dah handal - sebab boleh makan peluru! Ramai di kalangan kita yg sepengalaman dgn Cikgu Humairi, guna terung pipit utk peluru senapang kayu. Yg pasti lebih ramai, hingga sekarang, yg masih gemarkan terung kecil ini. Orang kampung saya memanggilnya 'cempokak'. Sangat 'koman'lah kalau makan bersayur compokak (berbanding kubis, contohnya); tapi nyata ia tak 'koman' malah berharga. Di kg saya dulu-dulu, selain dari dimasak goreng-tumis, biasa juga ia dimasak lemak. Setahu saya, orang Utara masih menggunakannya sebagai ramuan penting bagi masakan gulai siam daging.

zul permatang badak berkata...

cikgu Temuk..
sangat komman mengutip terung pipit dibahu jalan atau ditepi longkang....itu dulu....

sekarang berbangga.....menjumpai terung pipit yang tumbuh melata.... geram juga melihat gugusan buahnya....

senyum juga....ia percuma....

ibuintan berkata...

saya pun sama macam kakzakie.. buat ulam makan mentah2 gitu saja. suka setiap kali gigit ia meletup dalam mulut

orang negori suka masukkan dalam gulai lemak cili api, tumbuk pecahkan dulu supaya bijinya dapat dibuang sedikit baru digulai

zul permatang badak berkata...

ibuintan..
ye..ke...eh nak cuba masak lemak la....dah jemu celor....

masak lemak ...campur ikan tenggiri lagi seadap kan....
lemak kuning.....kunyit lengkuas...

cik sakura berkata...

campur dengan masak lemak pun ok kan..

zul permatang badak berkata...

cik sakura..
penulis celor je...
cicah budu.....Budu cap selero kampung....sedap sengoti....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...