IKUT MENGIKUTI

Isnin, 24 Oktober 2011

NANGKA MADU

Kerusi pelastik........bertahun dibiarkan didalam kebun selain untuk duduk2 merehatkan diri setelah penat membersihkan semak samun ia digunakan untuk memanjat pokok nangka madu bilamana perlu untuk memotong dahan. Kalau dipijak dahan........berkemungkinan patah pula sebab dahan pokok ni ......... sangat kecil............
Pembalut dibuka........untuk foto.........perhatikan satu guni najis ayam mereput pada perdu pokok...................
Nangka madu.........buah ni dah pun berbau..........tunggu untuk dipetik aje........tapi kalau dibiarkan mungkin disapu oleh peminat. Peminat yang dimaksudkan sang tupai tapi jika pagar tidak kukuh babi hutan pun mungkin mendahuluinya..............................malah ada tiga lagi musuh.....................sikambing , lembu serta musang...................
Terpaksa dibuat pengalas agar buah tidak mengenai tanah.................serangga dari tanah juga berminat untuk mendiaminya.................
itulah cabaran bertani.......................................musuh ada disekeliling....................

10 ulasan:

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Sukanya tgk hasil tanaman..... Walau org punya.. :)

Rendah lg pokoknya, dh berbuah ye, mmg subur pokok nangka ni..... Tp jgn mkn byk sgt, nanti perut kembung...hehehe

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy..
tiga tahun.........tak lama, sedar2 berbuah......

pokoknya sangat kecil.....hujung pucuknya boleh digapai dgn tangan....

setelah membuat pemotongan hujung dahan ia terus berbuah....

3 biji semua diatas tanah.....
isinya manis serta padat, kurang jerami.......

EmbunRosaliza berkata...

ASsalam cepatnya pkk nagka madu ni berbuah, best tgk buahnya yg besar n byk tu. Kalo nangka biasa nak tgk pucuk pun tak berapa nk nampak heheh, dapat hasilbila berbudi pada tanah. Rasa mcm nkt tgk je macam mana isinya,

Adry@Daun berkata...

As salam tuan kebun....,
selain drp peminat yg disebutkan kat ats tu, saya juga adalah peminat nangka ni. Mmg saya pantang nampak org jual nangka ni, mesti beli.. Hajat nk tanam sendiri nangka madu atau nangka klon Mastura kat sini blm tercapai sbb pyh sikit nk dapatkn anak pkk nangka jenis ni. Yg cikgu tnm ni drp klon madu bkn klon Mastura kn. Saya ada terbaca klon madu dan Mastura merupakan varieti yg berbeza. Pernah dgr drp org yg tnm pkk nangka jenis ni, buahnya tidak blh terlalu byk pd setiap pkk sbb ia akn tumbang krn berat. Kalau masih kecil mcm dlm foto ni masih ok sbb buahnya rapat ke tnh. Saya tgk ada serangan serangga pengorek pd btg pkk nangka tu. Cikgu tak bgkus buahnya tu tak pe ke? Tak dak ulat?

Adry@Daun berkata...

Ramai yg anggap mkn buah nangka ni badan jadi angin tp yg sebenarnya bkn buah nangka tu salah tp badan seseorg tu yg krg ok krn tak mampu utk membuang angin dr badan atau mencerna dgn baik. Saya mkn byk pn Alhamdulillah bdn tak angin..

zul permatang badak berkata...

EmbunRosaliza....
kalau ada ruang depan rumah elok ditanam nangka madu ni sbb pokok ni tak besar......

kalau ia besar kita boleh potong pucuknya........bagi ia merendang....

lagi pun kalau depan rumah, buahnya selamat sikit,tidak ada musuh usik......

zul permatang badak berkata...

Adry...
bungkus....saja buka untuk foto.........

pelbagai variaty nangka.....nangka isi oren, dan dari Thailand nangka isi merah.......Baru tanam........ kena tunggu 3 tahun untuk melihat isi nya....itupun kalau berbuah......

kasihibu berkata...

meriahnya rezeki
ni yg buat berkobar kobar nak tanam nagka jugak

zul permatang badak berkata...

kalau nak buat kebun elok diusia muda........sbb, bila dah berusia kita cuma petik hasil je......

lebih2 lagi pokok2 yg mengambil masa yg agak lama untuk berbuah.......

kalau nak tanam tanamlah sekarang.....

Azmi berkata...

Dahan tu kena potong bagi dia tinggi sikit..Ni Klon tekam yellow(J33)..memang sedap..kurang air dan manis..Lawati blog saya http://jackfruit-azmi.blogspot.com/
Juga membekalkan benih nangka amdu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...