IKUT MENGIKUTI

Ahad, 9 Oktober 2011

TEBU

Tebu hitam,,,,,,,,,manis,walaupun hitam tapi rasa airnya huh...manis cuma warna airnya kurang cantik, hijau gelap hampir kehitam -hitamam.
Tebu kuning....kalau musim kemarau, huh manis juga tapi kalau musim tengkujuh .......tawar sikit,cuma yang seronoknya tebu kuning ni,mudah dihonges dengan gigi.....lembut je....sedar2 kita sendawa......
Tebu liat.......memang liat,kalau kita terajang pun dia tak patah........tapi air....huh manis....seeloknya tebu ni dibelah dulu baru mudah untuk dimesin.


Tebu liat memang tinggi....kita nak membersihkan daun tua tak sampai tanggan.......
Tebu hitam mudah beranak pinak.......tahan lasak sehingga ditenggelami air pun,tunas2 baru akan tetap muncul......
Tebu kuning......mudah untuk membersihkan daun tuanya.....kita pun kadang2 menjadi asyik..........
Satu perdu dua jenis tebu.......satu lubang penulis tanam dua jenis tebu.........untuk melahirkan kombinasi warna yang menarik.....haa...ha...
Dibuat kayu penyokong.......tebu memang berat.........ia cuma air....
Tebu betung berselang seli tebu hitam. Tebu betung memang keras....tak berani nak honges takut gigi serpih.....tak kena buat boleh tercabut....he..he...
Suhu persekitaran kawasan kebun menjadi sejuk bila ditanam dengan tebu serta pokok pisang kerana pokok2 ini mengandungi air............

8 ulasan:

kasihibu berkata...

sekarang ni ada air tebu campur asam boi dan limau kasturi
sangat sedap...

zul permatang badak berkata...

kasih ibu...
ye ke?......kreatif betul dia orang ni.....
nak cuba laa juga,tapi sekarang musim hujan.......
mereka penjual ais pun tak rancak bisnes.............

tunggu bulan puasa tahun depan kut buat bisnes.......

duit pun sekarang ni tak cukup nak beli mesin tebu....haa...haa..

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Musim panas mmg best kalau pekena air tebu segar dr ladang. Byk jenis tebu yg cikgu tnm ni. Mesin tebu tradisional yg guna btg kayu cikgu biasa tgk tak?

zul permatang badak berkata...

Adry...
mesin tebu kayu?.....lama sangat tuu...ingat sikit2 je....

dulu....kat kampung mereka ni kreatif......pi masuk hutan cari kayu,buat macam alu lesung tu.......

kemudian tarah kayu jadi macam kayu alas menyiang ikan tu......tapi besar laa....pokok kayu yg besar...

buat alur macam kisaran batu....
lekatkan pada pokok besar......tambat alu lesung, kemudian kapit tebu.......kapit kuat2 sehingga memancar air tebu...

satu orang kapit dan satu orang lagi sorong tebu pada pengapit....

hu..hu....
susah kan.....
tapi mewah la....tebu banyak.....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Byk ye jenis tebu, dh mcm lading tebu...hehehe. Bulan puasa, satu jag, rm3.50

zul permatang badak berkata...

melati qistinq mummy...

saje saya kumpul jenis2 tebu...nak mengembalikan nostalgia kecil2 dulu,arwah bapa gemar tanam tebu....

3.50 satu jug murah tu......he..he...kuantan 5.00..kalau kena yg mesin awal tak disejukkan ais,masam aduh....kesian anak2 nak buka puasa.....terkilan....

itu saya bertekad....kita tanam tebu......tapi nak jadi macam ni.....satu tahun....

bermakna nak mesin puasa tahun depan....sept kini....arini...start tanam dah....

kpah k-poh berkata...

kpah suka minum air tebu..masa muda2 dulu..kekoh gitu jah..

zul permatang badak berkata...

kpah-kpoh...
itu bukan minum air tebu....kekoh tebu pakai gigi taring,he...he...supo rimau....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...