IKUT MENGIKUTI

Ahad, 16 Oktober 2011

PULASAN

Pulasan........baru belajar berbuah,tapi buah yang pertama tidak menjadi............tidak masuk isi........
Baja.......selain baja buah.....baja najis ayam juga digunakan....................setengah guni diletakkan dipangkal pokok.......perlahan-lahan ia mereput.........memang ada perbedaan,pucuk2 baru sentiasa muncul.................

16 ulasan:

Melati Qistyna's Mummy berkata...

owh, kecik lagi pokoknya... dah berbuah ek.... pokok ni ada potensi utk besar cm pokok rambutan ke?

zul permatang badak berkata...

melati qistina,s mummy....

baru 3 tahun usia pokok pulasan ni...baru sangat,ia...ada potensi besar........
cadang hari tu nak tanam rambutan...tapi buahnya bila banyak tak usik pun.....membazir je........

itu yang cuba2 tanam pulasan ni....

kasihibu berkata...

sya pindah bahau nanti nak tanam pulasan dan rmbutan depan rumah

lambat laun merasa hasilnya kan?

Lina berkata...

slalu tgk pokok pulasan kat kebun mertua je lar...pernah lah merasa 2, 3 kali...kdg2 tu x sempat pun merasa

zul permatang badak berkata...

kasih ibu..
depan rumah elok ditanam pokok2 yg jarang ditemui,atau yg nilainya tinggi seperti nangka madu,cempedak isi durian sbb pokok ni tak besar sangat.....boleh dibuat peneduh....

pokok rambutan harganya kadang2 merudum......penat pula membersihkan daun luruh.....

tapi boleh juga tanam sepohon dua....lepaslah dari membeli.....

zul permatang badak berkata...

lina....
ha..ha....kerja kuat diusia muda...ada rezeki beli kebun....
boleh tanam pokok buah buahan....

bila dah tua esok2......ronda2 dlm kebun.....boleh isi masa lapang dengan berkebun.......o...k
selamat bertani.........

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Pokok pulasan ni akn membesar sptmana rambutan. Saya pernah tgk pkk pulasan yg besar tp ia tak tinggi, sekadar merendang. Pulasan hutan di Kelantan dipanggil buah 'gerag'. Satu masalah biasa pulasan yg ditanam ialah isinya tak masuk biarpn ditanam beberapa lama.

zul permatang badak berkata...

Adry....

Pulasan..tanam sebagai koleksi....disamping pokok2 lain, ciku, limau bali serta limau nipis...

Zie berkata...

dok pernoh lagi rasenye zie mkn buoh pulasan..tengok sokmo, beli dok pernoh..hehe

Temuk berkata...

Teringat masa berkebun (sekangkang semut je!) dgn arwah Atan Long penulis novel SUBUH (teks STP tahun 60an). Tanam sebatang dua pulasan. Buah asyik leper (seedless & meatless!). Lepas 3, 4 kali barulah buahnya bulat, isi tebal dan rasa manis. Lepas arwah tak ada, geng hilang semangat & masing-masing jual kebun. Kalaulah masa ni dapat jadi setinggan di kebun ZPB yg jauh di mata tu....!

zul permatang badak berkata...

zie..
ada jual kat pasaraya,tapi mahal macam buah luar negara.....

ni....kalu teliur beli juger he..he...
tapi heran ngapa diaorang tak tanam banyak2 super buoh rambutang........

zul permatang badak berkata...

cikgu temuk...
novel subuh, penulis Atan Long........rasa pernah tengok novel tu.....

pulasan, betul isi tak ada, leper je......boleh tengok pokok pun jadi......

sekurang-kurangnya.....kenal pokok....tapi tetap menanti ia memberi pulangan yg memuaskan......

missSenget berkata...

sedapnye pulasan..

raya aritu pulasan baru abes buahnya di kutip..

hihihi..

zul permatang badak berkata...

miss senget....
itulah awak.....masa buah pulasan banyak tak cakap pun.....

takut kita orang mintak yaa...

kat pasaraya ada...mahal.....beberapa biji je sekilo......
beli kulit........sbb kulitnya tebal....

kasihibu berkata...

cadangan yang baik sangat tu, sya hargai sya pun suka makan nagka dan cempedak
boleh lah beli anak pokok
tak sabar pulak.

AbbotCottage berkata...

Assalamualaikum.

boleh tanya, baja apa yang sesuai utk nangka madu ni ya?

pokok kat rumah saya tu, asyik ler berputik, penuh putiknya lebat, orang tetua panggil "babat". tapi tak pernahnya menjadi. apa yang perlu saya buat ya?

Terima kasih.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...