IKUT MENGIKUTI

Isnin, 3 Oktober 2011

BUNGA POKOK KUNYIT

Sebut saja pokok kunyit ramai yang mengenalinya....tengok isi kunyit ni nampak pada pangkal pokok ,tak perlu kita gali atau mencungkilnya.....cuma ambik pisau potong atau kita patahkan dengan tangan.........pokoknya pula kita biarkan ia hidup..........
Tapi hari tu saya patahkan bunganya sekali............
Bukan selalu kita dapat makan bunga kunyit ini.......sedap bunga kunyit buat ulam cicah budu.....
Rasa pedas.......taklah sepedas cili...........baik untuk melancarkan perjalanan darah......

20 ulasan:

nyanyisunyi berkata...

first time sy tenguk bunga pokok daun kunyit ni...selalu guna daunnya saja..

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Own, boleh mkn ek bunganya....hehehe

muaz_kkgp berkata...

pokok kunyit saya daun selalu hilang....di makan belalang.saya pergi haji dgn keluarga, berempat....

zul permatang badak berkata...

nyanyi sunyi...
daun kunyit ni....buat bungkus ikan jeruk kemudian panggang kat dapur arang....
titisan air ikan jeruk menitis pada bara api,mengeluarkan aroma yg sungguh wangi....

bila musim tengkujuh tiba itulah lauk simpanannya...jika bah berpanjangan.....

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy...
bunga lengkuas pun boleh buat ulam......pernah tengok bunga lengkuas?
tunggu lengkuas berbunga....saya buat entri.......

sukses....

zul permatang badak berkata...

muaz...
selamat menunaikan haji....dimudahkan perjalanan,saya doakan......bila nak berangkat ya........
tahun ini tahun paling indah, buat muaz dan keluarga.........

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Ada serumpun kunyit kat kg saya yg sgt rajin berbunga. Rumpun yg ditanam tpmt lain tak pernah berbunga. Saya krg gemar mkn ulam bunga kunyit tp bunga lengkuas tu biasa mkn.

zul permatang badak berkata...

Adry...

saya pun kurang gemar....rasanya sedikit pedau...kata oghe kelate lettar...
tapi kalau nak buat ubat terpaksa la....makan..

haa...dlm header tu....pokok binjai...lambat besar ...

E-na Lovely Kitchen berkata...

sulur kunyit e-na suka makan...tp kena hati2 masa menariknya jgn sampai tercabut pokoknya sekali....bunga kunyit makan juga tapi kureng sikit...segar nmpk pokok kunyit tu...geram!!

http://e-nalovelykitchen.blogspot.com/2011/10/pedas-gilerrr.html

zul permatang badak berkata...

E-na lovely....
ya....subur pokok kunyit tu,dibaja dgn tahi ayam proses.....disiram dgn air basuhan ikan.....
tapi penat untuk membersih rumpai disekeliling pokok tu......

kalau masuk kebun saya akan tarik sedikit daunnya...untuk mendapat baunya yang segar....
terapi pagi..........................

muaz_kkgp berkata...

terima kasih en zul, saya berangkat 29/10/11...
pokok kunyit saya pernah keluar bunga...tapi layu camtu je,tak tahu bunga tu boleh di buat ulam..

luahfikiran berkata...

SALAM,
CANTIK POKOK2 NI. LF MEMANG MINAT TENTANG POKOK2 NI !

zul permatang badak berkata...

muaz..
selamat berangkat.....ketanah suci..

zul permatang badak berkata...

luah fikiran...........
pokok2 luahan alam berkembang menjadi makanan untuk sipenghuninya......

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum Zul,

Akak pernah tanam kunyit ni dalam pasu dan pernah berbunga. sayangnya akak sayang nak petik, dibiarkan saja bunga tu layu dipokok.

Akak perhatian bunga kunyit ni sama bentuk dengan bunga temulawak cuma beza dari warna. Bunga temulawak putih bercampur unggu sedang bunga kunyit putih dan kunang.

zul permatang badak berkata...

kunang-kunang
kunyit hidup sebenarnga tak perlu kita beli...cari bekas2 periuk lama...kita semai je....
kunyit hidup lebih baik dari kunyit serbuk.......sbb 100 peratus asli....

Melati Qistyna's Mummy berkata...

X tau pulak bunga boleh mkn, kunyit muda ngan lengkuas muda ke (dh lupa) Mak ngan ayah suka mkn time2 ujan..... :)

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy..

kunyit muda wat ulam ...sedap...
lengkuas muda....ambil umbut sekali...sedap wat buh dlm singgang kerang...atau kerang rebus....

missSenget berkata...

baru tau bunga kuniyt bole di makan..

zul permatang badak berkata...

miss senget..
dah tau tu.....cicah je sambal.....he..he..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...