IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 21 Oktober 2011

SERAI PEHA AYAM

Serai peha ayam mempunyai batang yang besar serta umbi yang tegap,namun kurang digemari kerana aromanya tidak seharum serai biasa. Bagi penggemar serai tentu dapat membezakan dengan serai kampung walaupun kadang2 mata lebih tertarik dengan kegemukkan serai peha ayam,tentu menyangka serai kampung telah cukup dari segi pembajaannya.
Memang tertarik melihat perdu serai sebesar ini,bagi penulis satu batang pun sudah memadai untuk digunakan dalam masakan,namun ia tidaklah sewangi serai kampung.

18 ulasan:

missSenget berkata...

kt rumah banyak serai..

tapi xtau serai peha ayam ke serai kmpung..

kekeke

Kakzakie berkata...

Kakak tak tahu pun ada serai peha ayam. Tapi kalau kakak memang cari yg batang dia besar rasa puas hihi....

zul permatang badak berkata...

miss senget...
gasak aje miss....serai peha gajah pun, janji masak ada serai,lagi pun kat rumah ada...tak yah nak gi beli........

serai ni kalau tanam susah nak hidup,kalau musim kemarau lagi payah........

zul permatang badak berkata...

kak zakie..
serai kampung bila disiang daunnya,warna putih pada batang nampak jelas serta hijaunya juga terang....serta baunya lebih kuat...

bila cukup pembajaan serai kg juga akan besar.......

kasihibu berkata...

dulu sya pun tertarik dengan kegebuan serai tu, suka beli, tp bila masak kurang kick serainya, dah tak beli dah
kalau tak silap serai tu diorang buat bahan kosmetik jugak kan?

Melati Qistyna's Mummy berkata...

Xtahu pon namanya serai paha ayam, tp serai ni mmg x kick, kalau buat rendang, boh byk2 pon x wape nak kick jugok....hehehehe

Kunang-Kunang berkata...

Oh macam tu. Dapat satu ilmu baru. thanks zul.

zul permatang badak berkata...

kasih ibu..
ya..abstraknya diambil sebagai bahan dlm kosmetik,sabun mandi,syampoo dsbnya...

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy..
betul...tak ada kick....kalau orang yg tau dia x mau serai ni....
tapi bagi saya...saya tak kisah,janji serai.....

zul permatang badak berkata...

kunang-kunang..
dulupun saya tak ambil pusing....tapi bila saya perhatikan daunnya sedikit gelap....perdunya mengembang.....itulah bezanya.......

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Sblm ni saya minat nk tnm serai paha ayam ni byk2 tp bila dgr khbr ia krg dpt smbtn di pasaran, hasrat tersebut terbantut. Skrg saya tnm serai biasa lbh 10 rumpun, lbh dr cukup utk mkn tp blm cukup utk jualan..hehe.. Tnm suka2 supaya stok serai tak putus.

zul permatang badak berkata...

adry...
serai perangai dia cepat MUPUS...jadi untuk sentiasa ada kat dlm kebun kita kena alih-alihkan anak ketempat baru......atau kalau kita malas nak tanam....perdu yang ada tu kita pijak-pijakan supaya memberi ruang anak baru...bernafas.......

nampak seperti merosakkan saja...tapi tidak.......

kalau rajin timbus dgn tanah sikit.....anak2 baru galak membesar.......

Tanpa Nama berkata...

saya ada tanam jg, tp serai kampung, daun nya pn harum semerbak. tak byk sangat ada la dlm 10'000 rumpun.

Joeloding Loding berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Joeloding Loding berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Joeloding Loding berkata...

Spe tau pkok serai gjah,tlong la siarkn gmbrnye..

Joeloding Loding berkata...

Spe tau pkok serai gjah,tlong la siarkn gmbrnye..

Joeloding Loding berkata...

Spe tau pkok serai gjah,tlong la siarkn gmbrnye..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...