IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 23 April 2011

ANGGUR HIJAU


Rezeki beliau barangkali....pertama kali menanam anggur hijau membuahkan hasil, penulis juga menanam sama tapi hanya pokok yang subur,buahnya tak muncul-muncul. Bertandang kerumah beliau ...seorang adik yang tinggal di Pekan memang menyeronokkan melihat anggur hijau bergantungan. Para khas dibina untuk memudahkan anggur hijau menjalar,menyelinap dicelah susunan kayu.

Ada beberapa panduan diberikan untuk mempercepatkan proses pendebungan seterusnya mengekalkan putik buah. Ketemu nanti penulis akan bertanyakan lebih lanjut cara untuk membuat proses tersebut. Setiap sesuatu menjadi sia-sia jika kita lakukan secara ikut-ikut....
orang tanam kita pun tanam........pada hal bukannya mudah jika kita lakukan tanpa ilmu.

jom klik pada gambar.......untuk melihat secara dekat buah anggur hijau.............















6 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As salam boh,
Mana ifo pasal anggur hijau ni. Gmbr buah jah ado ni..hehe.. Saya pn ada tnm anggur hijau tp blm berbuah lg.

sayangsayangibu berkata...

sya dulu konon2 nak memanam anggur depan rumah...
angan agan je lah nampak gayanya sbb dah tak beruang dah.

zul permatang badak berkata...

Adry...
mood nak tanam hilang.....percubaan pertama kali gagal mengeluarkan buah.....sbb teknik dia tak belajar....

mungkin satu hari nanti akan tanam balik.........

zul permatang badak berkata...

Salam.... sayang2 ibu.... benih anggur ni mahal sikit....tak silap dlm rm20.00...satu polibag.....

tapi kali kedua boleh semai sendiri........dari keratan batang.........sayangsayang ibu boleh cuba jangan putus asa.......

bila dah berbuah.........kan cantik......

ibuintan berkata...

kawan saya ada juga tanam.. dah berbuah dan buahnya tersangatlah masamnya

nak tanam juga tapi belum berjumpa benihnya lagi, pernah tanam dri keratan tapi tak hidup

zul permatang badak berkata...

ibuintan...

ya....masam, tapi cantik....

keratan batang tak hidup???....mungkin panas kot...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...