IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 16 April 2011

POKOK KERDAS


Sukar untuk melihat pokok kerdas apatah lagi jika kita tinggal dikampung berhampiran bandar. Kerdas atau nama saintifik Achidenrum bubalinum sama seperti petai atau jering ianya mengeluarkan bau yang agak kuat. Lumrah, pokok kerdas tumbuh meliar didalam hutan,penduduk kampung biasanya membuat pakatan untuk mencari dan meninjau pokok kerdas jika musim berbuah telah tiba.

Penulis bernasib baik kerana tidak perlu meredah hutan untuk melihat pokok kerdas kerana pokok kerdas ini tumbuh dan hidup subur dibelakang dapur rumah jiran. Sayang semasa ia mengeluarkan buah penulis tidak berkesempatan untuk merakam foto.

Kesempatan untuk memegang dan mencium daunnya sudah memadai penulis begitu gembira. Jiran berjanji untuk mengkhabarkan perkembangan selanjutnya andaikata ada bibit bibit bunga..................kelangsungan buah yang tentu saja menarik untuk difotokan.

11 ulasan:

Kak Rosaliza berkata...

ini kalo ada buah kerdas ni besttt je cicah ngan budu hehe

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Saya krg suka mkn buah kerdas ni tp mkn juga. Kat kg, ada pkk ni tp jauh dr rmh, bila berbuah biasanya tinggal tangkai sbb dimkn kera dn diambil org tnpa kebenaran.

zul permatang badak berkata...

kak rosaliza...
kerdas ni bermusim juga....kalau ada pun seringgit dah tak leh beli....satu piring kecil kekadang tu 3 ringgit.....kat dlm hutan tu dah pupus agaknya.........

zul permatang badak berkata...

Adry....
saya suka yg dlm kulit.....isi masih putih..........yg tua..hitam gi rendam dlm air........mmmmmm....bau dia....busuk2 pun sedap........ganggu org sembahyang tu.....tinggalkan......

ibuintan berkata...

pokok kerdas belakang rumah saya sedang berbuah sekarang

sedang sedap dimakan sebab isinya masih lembut

zul permatang badak berkata...

Ibu Intan..
boleh ....tu..buat entri.........meh kita pakat2 tengok...

sayangsayangibu berkata...

aya tak pernah tengok pokok kerdas, tp kenal buah kerdas
ayah kata 100grm sengget sekarang nih.
sya makan jugak kerdas

zul permatang badak berkata...

sayangsayangibu...
pokok tu hidup didalam hutan....
tapi kalau ada usaha pihak2 tertentu menanam secara ladang kan bagus....

anak cucu boleh juga pegang2......tentu mereka boleh megenali secara dekat....

Tanpa Nama berkata...

Salam..sy br tahu tntang pokok kerdas ni..bnyk khasiatnya

Tanpa Nama berkata...

Bile musim buah kerdas nie...dia ikot musin kn...

Mohd rahizam ramli berkata...

Genuak mmg favourite sya...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...