IKUT MENGIKUTI

Selasa, 19 April 2011

TEBU LIAT

Ada tiga jenis tebu menjadi pilihan saya sebagai koleksi......tebu betung,tebu hitam,tebu kuning atau tebu telor dan yang terakhir tebu liat.......

Tebu liat sukar untuk dihonges dengan gigi........mempunyai ruas yang panjang serta kulit liat dan keras. Air perahan dari tebu liat amat manis sesuai dijadikan manisan.

Terhibur melihat tebu liat seperti menjulang langit.. . . ... panjang ......serta merumpun seakan pokok buluh.

9 ulasan:

ibuintan berkata...

tempat saya panggil tebu panjang

memang keras dan liat tapi airnya tersangat manis

missSenget berkata...

err.. xkenal tebu..

tapi suka honges tebu..punya laa nak tunjuk gigi kuat, kulit die pon buang pakai gigi..

hehehe...

zul permatang badak berkata...

IBUINTAN......
tebu liat memang keras.....makan pun guna pisau.....penat juga untuk mengupas.......bersepah sepah dengan sisa.......

zul permatang badak berkata...

MISS SENGET..
tak kenal tebu....anggap tebu tu sama ya......he he he.....ada beza...
manusia pun berbeza beza....

amboi kuat gigi....makan pakai honges je...nak jadi tarzan ke ???

kalau dimalkan memakan tebu.....memang gigi jadi kuat....bersih dan putih......

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Kat tmpt lain org panggil tebu ni tebu apa ye? Tebu liat yg penah saya honges dulu kaler hitam, saiz btg kecik je. Rasanya sgt manis.

KELI OH KELI berkata...

sedapnya tebu...tapi x sesedap yang ditanam di pinggir bibir...")

zul permatang badak berkata...

Adry...
minat lagi makan tebu.....
emmmm.....skrang ni...masa membataskan untuk makan main2......tak seperti masa budak2.....tak ada kerja.......lepak dgn kawan2.............honges tebu.......he...he...

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
tanam tebu ditepi bibir....
ingat lagi lagu tu.....

AKU berkata...

di mana boleg dapatkan tebu liat?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...