IKUT MENGIKUTI

Jumaat, 8 April 2011

MANGGA CHOKANAN

Tengok pada bunga......oii lebat buahnya nanti ni........seingat penulis mempelam chokanan ni tak sampai setahun ditanam tapi dah berbunga........siapa tak rasa gembira kan......penat2 bimbit anak benih kat pasar tani berbaloi juga .Mangga chokanan berasal dari Thailand.....kita kat Malaysia mula menggemarinya. Rasanya yang manis, berbau harum boleh memikat siapa saja....Kalau penggemar asam tak payah cerita......tengok pun dah meleleh air liur......



Tapi mengapa sebiji je......baru belajar berbuah kot.......sabar ajelah ....bertani ni kena sabar.....kalau dah rezeki setakat tu aje...terima ajelah........
Kalau rezeki lebih.....tengok pokok ni terpaksa ditongkat......kena pula buat tiang penyokong....
Bercerita tentang mangga....paling enak jus laa......pekat bro...........bancuh dengan ais.......tambah2 minum selepas berkebun......jadi kalau kat rumah tak ada mangga chokanan.....dapatkan jus ni......

20 ulasan:

Anjungsena berkata...

En Zul
Buah pelam.(.org utara panggil buah pelam) makan dengan pulut perghhh tambah-tambah cokanan ni. Kat Kedah dan perlis Pelam sala dan harumanis yang top. Bila buah dah banyak bagi tau..nak beli hahahahaaha

Temuk berkata...

As-Salam ZUL PERMATANG BADAK

Ya, saya perhatikan chokanan memang banyak di pasar raya sana sini. Seronok membeli & memakannya, tapi terasa juga perit nak keluarkan RM dari saku!

Wow, seronoknya lihat pokok-pokok ZPB yang telah berbuah tu. Beli di pasar takkan sama dgn buah sendiri yg boleh kita masakkan di pokok kalau tak ada musuh.

Pati (concentrate) mempelam juga menyelerakan, cuma hati ni selalu syak juga, selain dari pati buah, mungkinkah ada unsur lain dicampurkan selain dari yang dinyatakan dalam 'kandungan'. Ceria selalu!

kpah k-poh berkata...

berbudi pada tanah..tentu dpt hasilnya..kan...akak kalau dpt sebakul dua pun jadiiiiii lahhh...

zul permatang badak berkata...

Anjungsena..
berkebun untuk mengeluarkan peluh..seronok tengok buah2...apalagi milik sendiri...belum masak pun boleh petik ....buat kerabu...he2...he2

zul permatang badak berkata...

CIKGU TEMUK..
Itu laa ....tanam tu.....kat pasaraya mahal sangat...kalau buah besar sekilo berapa biji je....terkulat-kulat anak2.....tak cukup.....

zul permatang badak berkata...

akak kpah k-poh...

letih berkebun ni.....pagi2 dah basah baju....tak selesa...tapi kalau dah hobi....harungi semua itu.......lebih menggembirakan bila bersarapan didalam kebun.....santai je.....diiringi kicau sang murai...

KELI OH KELI berkata...

fuhhhhh...hanya yang bekerja di ladang tahu bertapa nikmat sangat minum jus mangga ni bila tgh panas...mai sebijik abg zul...hehe...

abg zul,kalau singgah penang nanti,mai la tempat saya... ")

nyanyisunyi berkata...

Saya memang suka sangat apa saja yg dinama kan buah pelam atau mangga..tp mesti manis..kalau masam memang tolak tepi..

nnati cik zul poskan sebiji dua kat sy ye :))

muaz_kkgp berkata...

sedapnya.....muaz nak cuba tanam.en zul,saya pernah jumpa buah pelam besar sangat...itu pelam janis apa ye?

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Skrg kat sini musim buah pelam. Mangga atau pauh dipanggil pelam. Mangga chokanan ni rasanya di ranking kedua selepas harum manis dr Perlis tu. Jwpn utk en. Muaz, buah pelam atau mangga yg bersaiz besar tu dipanggil 'pelam sala'. Saiznya sebesar paha org dewasa. Sebesar betis tu dikira kecik.

ibuintan berkata...

assalamualaikum En Zul,

sedang sedap buat colek tu

kat sini mahal yang amat sekilonya

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
awak jangan diamal minum ais.....sedap memang sedap...tapi kita jadi cepat lelah dan termengah-mengah.....minum air suam je...sekali sekala tu....tak apa...

zul permatang badak berkata...

nyanyi sunyi..
mangga masam pun o.k...apa...
kalau buat kerabu.....yg muda laa...gaul kelapa dgn ikan panggang.......fuh......kalau ratah satu besin pun boleh habis......

zul permatang badak berkata...

muaz..
tanam ....muaz...kalau pokok dah lama dlm polybag.....tak lama tanam tu.......sekejap je....dah berbunga..

isi baja buah....kod....NPK 12/8/40.......sebelum tu isi baja subur....15/15/15...

pelam besar tu...saya panggil KING...satu biji sekilo lebih.....Adry panggil pelam sala...

zul permatang badak berkata...

Adry..
kat utara mewah dgn pelam....kat sana murah2....iklim memang sesuai....

zul permatang badak berkata...

ibuintan..
tanam satu pokok cukup.....seronok membelai buahnya....
kawasan kenalah berpagar dgn sempurna.....sbb sikambing renung penuh makna.....situan bela lepas dan lepas.....sikita maki-makian setiap hari........

meluat situan pelihara kambing lepas tangan......

KELI OH KELI berkata...

ok abg zul...betoi2...")

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
betul2...tu betul2 gapo ???.....demo berehi minum air batu ko??....kalu ari2 duk minum buleh jadi sakit tekok...ibarat aibatu....dlm gelah ...ada penguawapan....meluh...paru2 kita jadi.....meluh...

hok tu....yg jadi lelah...bahaya air batu....
huh...sedap bekecek....sebenarnya ambo pun berehi jugok.....ngeh2...ngeeee...kui...kui..

Zie berkata...

saye tergoda en.Zul..nmpk sedappppp je..hehe

zul permatang badak berkata...

ZIE...
Ek.....biar betoi....guaner gamok tibe2 je timbul....doh aghi tu guaner....kat tigermenggu ilang....macem dok cayer awok...kiter kejut ni.....khabor tok amboh doh...wat blog....

raser puah tu takdok saing..nok sembang.....

kui...kui...kui...selamat datang weh...
...terliur jugok woh pauh tu....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...