IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 23 April 2011

EPAL SIAM/EPAL HIJAU/BIDARA BESAR

Mengunjung kedai anak benih tiga tahun lalu penulis dipujuk agar menanam pokok epal Thailand. Boleh ke......? penulis teragak -agak akan kesesuaiannya. Untuk tidak menghampakan kawan yang sering menemani, penulis membeli satu pokok untuk mencuba.........walaupun takut takut untuk menghulurkan wang kertas dua pulut ringgit.


Dalam polibag pokok setinggi empat kaki......sudah berbunga dan ranting sebelah lagi telah terbit buah sebesar ibu jari kaki. Emmm...... aku makan epal.........hati disuntik gembira...........
Setelah meneliti tempat paling sesuai penulis mengasingkan polibag dan menanam.....disambut peluh membasahi dahi. Sebelum berpaling pergi penulis senyum sendiri......ya rumah aku ada epal.........
Mengejutkan setelah mengeluarkan buah kali kedua buah epal tidak besar.......seperti besarnya epal dikedai buah.........celah seorang kawan...ingat tak antara dua cabang semasa ditanam kamu tanpa sengaja memotong dahan tersebut??..........Ya ada...... dahan tersebut telah mati dan aku memotong untuk memberi keselesaan. Kamu memotong tunas epal...................

Ini pokok bidara.........bidara siam buahnya memang besar...............tapi rasanya seakan akan epal.........memang sedap , rapuh lemak sedikit manis.........

Kepada kawan2 yang mempunyai pengalaman tentang bidara/epal siam...........jom kongsi pengalaman...............Adry/Daun... kamu titipkan sedikit info................

15 ulasan:

Cik SHiNJU berkata...

bestnye..xyah beli dah..huhuh

atiey azha berkata...

jimat ! alamak .. nak makan epal jugak .. huhu

zul permatang badak berkata...

cik shinju..
mana sama epal kat pasaraya....

cuma.....tengok pokok ni....teringat pantun.....pantun buah bidara.....

zul permatang badak berkata...

atiey azha..
rasa.....memang ada rasa epal hijau....lemak2 masam.....sedikit manis.....ha ha....bidara.....laa....

Cheritera Chenta berkata...

as salam...

wah..banyak info tentang tumbuhan hijau ni eh..

Salam kenal dari chenta..

atiey azha berkata...

tak sangka boleh tanam juga pokok epal tu ek ..

zul permatang badak berkata...

cheritera chenta..

sama2 berkongsi tumbuhan alam...chenta pun bila dah mahir dgn pokok mungkin satu hari nanti ....meminati , kagum dgn dedaum alam.......ia ada....disekeliling kita...

zul permatang badak berkata...

atiey azha..
pokok epal.....cuma yang hijau....hampir2 epal.....

tapi....teknologi kini....memungkinkan semua itu....

nanti entri akan datang....saya tunjuk pula anggur hijau....cantik...

KELI OH KELI berkata...

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan,
Hilang emak hilang saudara,
Kerana kasih hamba turutkan...

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
pernah hilang saudara kerana kekasih..??
biar betui.......tapi jaman loni budok2 dah menikoh pun masih duk woh tiok mok.........he...he...

pantun klasik melangkau masa....ditutur ia....sehingga anak cucu kita.....feel manusia siapa sangka......adakah kekasih itu segala......???

ibuintan berkata...

wah...epal, bestnya

saya dulu pun ada tanam sepokok tapi mati bila dialihkan ke tempat lain

zul permatang badak berkata...

ibu intan..
buahnya lebat....tapi taklah sebesar epal kat kedai buah....
rumit juga banyak serangga perosak........

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Buah bidara epal ni saya krg suka rasanya berbanding bidara siam yg asal. Bidara yg tumbuh liar lg sedap rasanya wlpn isinya agk keras tp rasanya manis. Info mengenai khasiat bidara ni blh dibaca di dedaun alam. TQ.

STEP Consultant berkata...

Alhamdulillah dah beli 6 pokok... tanam sebab buahnye sedap dan nektar bunganye untuk kelulut menghasilkan madu...

STEP Consultant berkata...

Alhamdulillah dah beli 6 pokok... tanam sebab buahnye sedap dan nektar bunganye untuk kelulut menghasilkan madu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...