IKUT MENGIKUTI

Selasa, 12 April 2011

LIMAU NIPIS LEBAT BERBUAH

Limau nipis klon dari Thailand ini baru satu tahun lebih usianya tapi galak mengeluarkan buah.
Mungkin serasi dengan baja buah ....soluble 12+8+40 hanya sesudu besar teh....jarak taburan satu kaki dari pangkal pokok, baja berpasir seperti garam halus ...rm 33.oo 1kg. Emmm...mahal baja ni....tapi berbaloi ...buah tak henti2 meleret hingga mencecah tanah. Buah limau nipis ni berkulit keras serta tebal,hanya beberapa biji sudah cukup untuk jumlah satu kilogeram.

Tapi...tengok buahnya....terbiar begitu saja.......Saya masih mencari benih limau nipis asal yang ditanam oleh tok nenek kita dulu2 dimana buahnya lebih kecil.....kulitnya betul2 nipis..........
saja........sebagai koleksi......
benihnya ada cuma perlu meminta keizinan dari pemilik......kadang2 segan juga......untuk menganggu pokok kepunyaan orang........

Untuk kegunaan sendiri satu pohon pun...sudah lebih dari cukup.....mereka yang berjiran dengan penulis sering bersapa.......ya.....ambillah.......untuk diguna sehari dua.........tapi kalau berkilo-kilo .....jangan.....
sebab penulis tolak kedai mamak harga dipasaran........kui...kui...kui...emmmm.....
.

13 ulasan:

ibuintan berkata...

limau nipis asal saya suka sangat.. baunya sangat wangi


sayang pokoknya telah ditebang semasa projek membina rumah dulu

zul permatang badak berkata...

ibu intan..
sedih bila melihat jentolak...rakus menarik dahan limau bali....dengan buah2nya sekali....limau bali juga berbuah tak henti2 manis sekali....

masa tu saya diusia belasan.....semuanya kerana projek perumahan.......mengejar pembangunan...

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Ni cerita lama psl pkk limau nipis yg ori, bkn klon dr Thai. Pkk limau nipis jnis ni arwah bapa sy ada tnm 2 pkk kat kg. Buahnya sgt lebat, berkulit nipis dn mempunyai kandungan air yg byk. Entah brpa kali ia tumbang krn tdk mapu mbawa beban buahnya yg lebat. Setiap tumbang, ia kan diangkat dn ditongkat dgn kayu. Akhirnya pkk ni mati krn byk akar utamanya yg terputus. Limau nipis klon dr Thai ni berkulit tebal dn kandungan air tdk begitu byk tp ia cepat mengeluarkn buah. Saya tdk suka bau limau nipis klon ni yg tak sama dgn limau nipis lama dulu.

KELI OH KELI berkata...

kalau ada kelemumur di kepala...ikut petua...limau nipis amat berkesan...gosok2 dekat kulit kepala..inshaAllah berkesan...

zul permatang badak berkata...

adry/blog daun..
limau nipis ori.....memang comel kulit nipis...wangi..kalau perah dlm budu kia dia....menusuk hidung...harum.....

pokok dia jika ditanya khbar kawan2...ada...tapi nak buat tut......segan ...rosak pokok orang...

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..

wat syampoo tuu...
boleh juga wat basuh ikan darat....
wat basuh ayam,hilangkan lemak
wat basuh pingan....biasa kat kenduri

wat sirap limau....biasa kat kenduri
wat berubat....jumlah ganjil..wi tok bomoh..

wat asap keris....golok....mata lembing..

wat pelimau silat.....

wat perah dlm mie goreng.....
last...wat kenyek dlm budu.....atau
perah dlm perut lembu rebus.....hiee...he..
so....lagi...wat ambat atu.......

kpah k-poh berkata...

ayat perenggan yg akhir tu tak tahan tuuu...

KELI OH KELI berkata...

ya...banyak kegunaan....Maha suci ciptaan Allah...

haha..apapun budu x tinggal nooo...")

missSenget berkata...

dulu selalu kot keliru limau nipis, limau purut dengan limau kasturi.. hihi..

zul permatang badak berkata...

miss senget..
tak mau keliru lagi.....
baca kenali pokok sayangi pokok...
sampai habis....

Kak Rosaliza berkata...

assalam en zul seronoknya tgk buah limau tu byknya. akk pun ada tanam sepokok, pkk dh besar tapi tak berbuah, ada petua tak, baja yg mcm pasir tu xdak la pulak

syamsi berkata...

salam, baja solube tu baca yang kena bancuh dengan air tu ke? Apa brand klu nak tanya kedai baja? Baja berpasir tu baja untuk apa untuk buah ke untuk bunga? Brand apa? T.K

zul permatang badak berkata...

SYAMSI....
Berkenaan dengan baja solube tu.....tunggu entri saya yang akan datang.....saya akan tunjuk gambarnya sekali...o.k...

ya...ia kena bancuh dgn air...sembur...
baja buah ada....untuk subur pun ada.......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...