IKUT MENGIKUTI

Khamis, 4 Ogos 2011

ALOE VERA

Aloe Vera atau lidah buaya dibiakkan melalui pembahagian anak pokok aloe vera itu sendiri. Dicelahan pokok aloe vera terdapat tunas2 kecil yang membentuk anak benih bersedia untuk membesar jika dibuat alihan ketapak baru. Biasa dikalangan surirumah atau penggemar tanaman berpasu membuat alihan serta menyiramnya agar tanah sentiasa berkeadaan lembab.
Terdapat 500 jenis aloe vera diseluruh dunia. Dari segi perubatan aloe vera dapat mengubati penyakit jangkitan kuman serta prasit.Hari ini penemuan aloe vera terbukti menfaatkan kita semua.Dalam penyediaan kosmetik seperti krim cukur,losyen,pelembab kulit,pembersih muka, syampo,penyegar/deoderant,perapi rambut dan sebagainya. Bagi penulis menanam aloe vera hanya untuk hiasan laman sahaja,cuma baru2 ini jiran mengesyokan agar titisan oloe vera, dititiskan kedalam telinga,untuk meredakan kesakitan akibat bintil kecil . Memang ia dapat meredakan kepanasan dan penyembuhannya terbukti.
Ha ini yang sedap ......jus alovera......dan calamansi fruit......memang menyegarkan keluaran fruit 10....promote sikit....ni kena upah ni......dah kira iklan........
Boleh ya.....buat berbuka puasa......bagus air ni...kata orang pantai timur......takdok geh,.......baik untuk kesihatan.....o.k selamat berbuka......

17 ulasan:

cucu umie berkata...

wah serius xpernah minum yg ayie aloe vera nie..mahu try juga nty

musollahehsan berkata...

SALAM,
NAK KENA CUBA MINUM AIR TU !

zul permatang badak berkata...

cucu umie..
ada iklan kat tv air ni....saya dah berapa botol dah...hari tu sebelum bulan puasa.......
Bulan puasa ni.....banyak jenis pula air yang singgah kat meja....jadi tak tahu hok mana nak pilih.....

zul permatang badak berkata...

mussollahehsan...
selamat berbuka....boleh cuba petang ni kut....wah ramai solat terawih kat surau tu.......ada tazkirah,bagus tu.....

KELI OH KELI berkata...

wat bukak posa best neh......perghhhhhhhhhh.....sodap ehhhhhhh!!!

Melati Qistyna's Mummy berkata...

dah lama teringin nak tanam aloevera, aritu beli yg kecik jer, dok kecik cenggitu jer, mungkin spesis lain, x sama ngan yg ni.... ada la sebesar 4inci tingginya.....huhuhuhu

::ini belog saya . cinta hati saya:: berkata...

choki tak penah minum lagi jus aloevera

:)

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
humm...best tu...bisnes, cam ner ikan keli ....banyak laku...
ikan keli goreng pedas banyak kat pasar ranadhan......buat duit laa...bulan posa no....

zul permatang badak berkata...

melati qistyna mummy..
kecil,mungkin tumbesaran lambat kut.....atau tanah tak sesuai......cuba tanah bakar pastikan ada kelembapan....dibawah teduhan pokok2 besar....

zul permatang badak berkata...

ini blog saya,cinta hati saya..
cubalah ada dipasaran,tidak berges....sesuai dimusim panas....tapi tunggu buka posa....he2..he..

sayangsayangibu berkata...

macm menarik je air tu
kena cari jugak kot nak juga cuba.

zul permatang badak berkata...

sayang2ibu.....
cari...jgn tak cari....boleh buat berbuka....

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu, jus aloe vera dh lama sy tgk kat pasaran tp agk kurang minat utk mcuba sbb teringat rasa aloe vera yg agk payau dn berlendir tu..hehe.. Cikgu ngepen tu sapa yg taja?? Tp ngepen free jah tu.. Header baru tu pnuh semangat patriotik dn kemerdekaan..

Adry@Daun berkata...

Kat tepi pkk aloe vera tu pkk tulang-tulang.. Blh buat n3 tu, ada dlm blog saya sblm ni.

Melati Qistyna's Mummy berkata...

tanah bakar tu, kalau beli kt nurseri yg kaler itam kan?

zul permatang badak berkata...

Adry...
jus aloe vera keluaran fruit 10 ni tidak berlendir,ada sedikit kemasam masaman.....memang segar....

bendera...? kita berada dibulan kemerdekaan.....lagi pun bendera malaysia ni cantik.....ceria je...kebetulan digantung pada pokok kayu manis.....cadang nak buat entri....nantilah lepas raya.....

pokok patah tulang?....saya ada dua jenis pokok patah tulang....satu bulat satu lagi empat segi.....dan masih meneliti.......apakah ada nama lain........

zul permatang badak berkata...

melati qistyna mummy..
ya....boleh juga, tapi anak pokok biarlah berada dibawah teduhan dulu.....
pastikan tanah sentiasa berkeadaan lembab........
siram pun jangan terlalu kerap, nanti akar akan reput.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...