IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 13 Ogos 2011

KELEDEK JEPUN



Beli cuma seketul je keledek jepun ni......setelah diagak dan dicongak mungkin cukup untuk dibuat berbuka. Bulan puasa tak boleh tamak sebab kueh lain perlu juga dijamah,kalau tidak kueh yang dibeli tu akan jadi perhiasan . Lagipun, kita dimalaysia lebih utamakan makanan berat seperti nasi ,mee, laksa serta juadah yang boleh mengemaskan perut.Keledek jepun ni penulis beli dipasaraya jadi tidak berpeluang untuk melihat pokoknya. Nak tau berapa sekilo........haaa....rm2.50 sen. Harga keledek dalam foto tu 2.70 sen......sekilo lebih sikit je..........walaupun lebih ciput je tetapi tetap dikira sekilo.........
Kalau berniaga sesama kita.........yang lebih sikit tu........tak kira pun.........

Walupun cuma seketul setelah dipotong kepada potongan kecil dan dihiris seperti dalam foto tu......tiba-tiba menjadi banyak pula.....isi bewarna sedikit kelabu.....nampak memang sedap....

Ya......sedap setelah dibuat sira......dan daun pandan sebagai pewangi..............isinya lembut................atau orang pantai timur sebut.....lek'iit........O0......susah mau eja.....
kena pi belajar bahasa kelate.............
o.k.......selamat berbuka.........








11 ulasan:

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Ubi keledek Jepun ni hampir sama dgn ubi stelo keluduk. Warna dn tekstur isinya sama. Apakah ia spesis yg sama? Ubi stelo (keledek) jenis keluduk ni arwah nenek saya pernah tnm dulu. Dia buat kerepek gna ubi stelo keluduk. Mmg sedap....

luahfikiran berkata...

SALAM,
KELEDEK JEPUN NI MEMANG SEDAP ! REBUS BEGITU PUN DAH OK. HARI INI MENU APA PULAK?

zul permatang badak berkata...

Adry....
senyum saya....lama tak dengar ubi stelo,....ya orang kelantan sebut ubi stelo, seperti ubi stelo keluduk sbb warnanya macam bunga pokok seduduk,.....mereka di kelantan sebut keluduk....he....he...

memang sohor...sbb isi nya lek..itt,dikuantan sebut LEHE....bukan leher ya.....

sebelah pantai timur,kebiasaan kenduri/kendara...inilah dihidang bersama nasi.....sira manis ubi keledek.....

atau sira labu.......

sukun pun boleh.......

pemanis mulut...he...he...

zul permatang badak berkata...

luah fikiran...
memang sedap.......jom buat sira....

berbuka puasa,tiap hari bertukar......kebiasaannya buat sendiri,kueh tradisi.....lompat tikam...onde2...nasi kerabu....

tapi yang dulu2 sambar...nasi laaaa.....he..he..

muaz_kkgp berkata...

sedapnya.....buat goreng sedap jugak ni

zul permatang badak berkata...

muaz...
ya sedap....cubalah...
tapi bulan puasa muaz...sedap pun,bnyak benda dah kita makan,jadi tak selera pula.....

sebab apa?/.....sbb kenyang......

sayangsayangibu berkata...

buat kue keria pun sedap tu kan?

Melati Qistyna's Mummy berkata...

kledek jepun ni lebih kurang kaler keledek yg selalu tgk kt pasar malam tu jer, yg kaler pepel, tp pjg cm paten keledek kuning, specis lain2 ke tu?

zul permatang badak berkata...

sayang2 ibu..
kat pantai timur ni...keledek sinonim dengan kueh cekmek molek....

zul permatang badak berkata...

melati qistina mummy..
keledek jepun ni isi dia manis......
kalau goreng buat kerepek sedap...

richard chin berkata...

Saya ada tanam keledek madu blh Call me 0102057327 Ada jual

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...