IKUT MENGIKUTI

Isnin, 1 Ogos 2011

MANGGIS HANTU @SETHO ATU

Jika dilihat sekali imbas pokok berdekatan semak samun ditepi rumah ni seakan akan pokok manggis,dahan serta daun hampir menyerupai pokok manggis sebenar. Disebelah pantai timur kami menggelarnya manggis hantu/ setho atu, kerana tidak boleh dimakan.......hanya hantu yang memakannya.....tak pernah nampak hantu makan......Mungkin ada nama lain didaerah lain, boleh juga berkongsi maklumat.
Ni dia buah manggis hantu............dari segi perubatan penulis masih mengumpul maklumat, banyak masa diperlukan .....ada temujanji yang belum selesai....lepas raya kut...
Saudara Adry........tentu ada sesuatu untuk menokok tambah perihal/info setho atu ni........

12 ulasan:

sha my heart berkata...

cantik pokok tu..
tak kenal la pokok yg mcm ni

sayangsayangibu berkata...

tak pernah dengar dan tengok, baru hari ni kenal pokok tu.

agaknya burung hantu yg makan kot?

zul permatang badak berkata...

sha my heart...
pokok2 macam ni perlu di ambil tahu,anak2 pun boleh belajar...nanti ada kawan2 tanya,pokok apa tu?
jawabnya...POKOK DOKNA POKOK DOKHU... he..he...

zul permatang badak berkata...

sayang2ibu...
kg berhampiran kaw hutan banyak terdapat pokok yang pelik2...adakalanya namanya pun menyeramkan....burung hantu tu biasa...je..bersahut-sahutan......

Melati Qistyna's Mummy berkata...

1st time tgk pokok ni......

zul permatang badak berkata...

Melati qistyna mummy..
ni pun pergi tinjau2 kat tepi hutan,macam2 pokok ada....dah jadi macam omputih.....buat dokumentari.....ni pun ajak makmertua.......

Temuk berkata...

Kawasan hutan memang kaya dengan pelbagai tumbuhan. Juga pemurah, memberi kesejukan. Seronok bila mengingati pengalaman mencari madu lebah hutan di Kedah.

Cantik rupa buah manggis hantu tu. Memang tak sama dengan manggis manusia. Salam bahagia & selamat menjalani ibadah puasa.

stellaizz berkata...

1st time tgk pokok nie.....manggis hantu...:)

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Pkk manggis hantu ni nmpk mcm pkk pulih. Byk tumbuh dipinggir hutan atau belukar. Pkk berbatang lurus dn bercabang secara bertentangan. Kalau pkk pulih, ia akn hidup jika kita pacakkn btgnya ke dlm tnh sbg turus pagar.

zul permatang badak berkata...

Cikgu Temuk.
begitulah kehidupan alam tumbuhan,menghijau memberikan sumber oksijen...untuk kesejahteraan kita semua..

zul permatang badak berkata...

stellaizz..
nanti sellaizz jalan2 kat hutan...atau pergi berkemah,tentu ada pokok ni.....

zul permatang badak berkata...

Adry..
mungkin juga pokok pulih,lain tempat lain sebutan.....kajian saya belum tamat,kena masuk sekolah lagi...sekolah pokok2...he2..he..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...