IKUT MENGIKUTI

Rabu, 22 Jun 2011

DAUN PISANG

Walaupun kertas pembungkus makanan berlambak dipasaran namun permintaan terhadap daun pisang tetap berterusan malah harga daun pisang berada diparas yang boleh dibanggakan.
Aroma daun pisang boleh mengekalkan keharuman makanan yang dimasak atau dibakar seperti lepat ubi, lepat pisang,pulut panggang, pengalas pau kukus, pembungkus nasi dagang /nasi lemak dan pelbagai makanan lain. Kesian melihat pokok pisang ini ditogelkan daunnya.......selang beberapa minggu sudah kami telah mengerjakannya. Sememang pisang benggala kami tanam hanya untuk daun manakala buahnya kami biarkan ia masak dan terbiar begitu sahaja. Ada juga kesan dipatuk oleh burung merbah.....biarkan dia juga perlukan makanan.

Pisang benggala atau dalam loghat kelate pisang gallo sedap dibuat acar masak ketika putik. Tak ramai yang tahu cara memasak.... jadi , bila dipelawa pada jiran jiran, mereka menggeleng-gelengkan kepala.....tak nak/toksir........ambo tak reti nok buat.......kata mereka........

Jika ada masa lapang penulis, membuat penanaman ditapak baru, memindahkan benih dari perdu asal supaya tahap kesuburan pisang benggala dapat dikekalkan. Seronok juga buat jualan.......mmmm....tak silap , lima pelepah dua ringgit.

10 ulasan:

Zie berkata...

2 pelepah 2 riyal? mahal tuu...

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu,
Teringat kat arwah nenek.. Daun pise gallo ni antara hasil jualan dia. Arwah ada tnm di tepi rumah dua tiga perdu tp jmlh pkk yg byk. Dia kait daun, potong, lipat dn ikat daun2 pisang tu. Masa tu daun pisang msti ada pmintaan. Buah pise gallo ni byk butirnya(biji). Tu yg org taknak mkn.. Wlpm org x mkn tp masa kecil dulu saya penah cuna mkn pise gallo yg masak.. Rasanya mmg manis tp tok cekat nok buang butir..haha.. Bila bg kat kera/beruk, dilahapnya pisang tu..bila dh kyg,simpan baki kat dlm pipi..hehe..

sayangsayangibu berkata...

sya tak kenal pisang gallo ni, ke ada nama lain ye?

zul permatang badak berkata...

zie..
eh...baca molek....loratgaduh nok gi maner....tu...
kiter khabor...5 pelepoh 2 ghial...
cuber bacer semuler....ha..ha..

KELI OH KELI berkata...

"Ada juga kesan dipatuk oleh burung merbah.....biarkan dia juga perlukan makanan."

pelajaran dan ilmu yang baik...sangat suka kata2 itu.

zul permatang badak berkata...

Adry,
pisang gallo memang ditanam hanya untuk daun...sbb daun tidak mudah pecah bila dilipat,nak konar kut mana pun boleh....
Menjelang raya.....sibuk2 kita kait daun sbb wat bungkus tapai pulut..

Buahnya pula kalau yang muda sedang2 masuk isi kita wat acar masak. sedap makan dengan nasi atau ratah gitu je....

zul permatang badak berkata...

Sayangsayang ibu..
nama lain, entah....sebab dah dilatih dari kecil....ibubapa sebut pisang gallo...kita orang ikut....

kalau tanam banyak memang boleh jadi tauke daun pisang.....bubuh dlm buluh lemang......
hari2 orang call.nak daun pisang....

habis togel pokok pisang.......tak sempat nak keluar daun.....he2...

zul permatang badak berkata...

keli oh keli..
pokok yg kita tanam tumbuh subur, kalau burung tumpang berteduh, merehatkan diri seketika kita pun dapat pahala.....

inikan pula simpankan makan untuk burung2 tu.....lagilah besar pahalanya.....

o.k.....ada ceramah pula.....tazkirah tu.......

Syuxer berkata...

pisang kat umah kawe ada 3 batang jah loni muga sokmo tenggelam air huhu..objektif penanaman dia untuk makan buah pisang dan jantung dia..:)

zul permatang badak berkata...

Syuxer....
tanam banyak2....baru buleh pitih banyok.....
lo ni pise mahal weh....
sekilo 4 ghial....
oghe jual pise goreng pun 7 keping seghial....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...