IKUT MENGIKUTI

Sabtu, 11 Jun 2011

PISANG JARI/JARI MONYET

Mengumpul koleksi pisang tempatan memang menyeronokkan. Telah banyak dibicarakan tentang khasiat pisang,jadi tak perlulah penulis huraikan lebih lanjut, cukup hanya membicarakan jenis2 pisang yang sukar ditemui , seperti pisang jari atau disetengah tempat menggelarnya pisang jari monyet............
Berbeza dengan pisang jari buaya,buah pisang jari monyet berbentuk sekata setiap buahnya kelihatan sama dari segi saiz, pada awal hingga hujung pisang.
Pisang jari buaya pula pada hujung buah pisang sedikit mengecil atau menirus. Berbau wangi serta manis,memang digemari dan sesiapa saja yang mencuba pasti bertanyakan benihnya. Penulis juga sedang berusaha untuk mendapatkan anak benih . Terimakasih penulis pada seorang sahabat yang sudi memberi pisang jari monyet ni..........jadi kalau monyet yang bersungguh merebut pisang ni ditangan kita.......jangan marah,............sebab pisang ni sebenarnya meminjam nama dari jari monyet...............he...he...he...

15 ulasan:

luahfikiran berkata...

SALAM,
SEDAP KE KALAU DIGORENG?

nyanyisunyi berkata...

rasanya kalau pegi pasar tani boleh cari pisang ni....sy juga penggemar pisang..lebih2 lagi bila dibuat pengat...

p/s nanti nk cari monyet nk tenguk jari jemari dia lah hehehe

zul permatang badak berkata...

Luah fikiran....
bila kawan bagi.....saya cium bau harum...terus saya makan....
sana tarik ....sini tarik.....habis...
jadi...tak sempat nak goreng.....
saya agak.....pisang ni....memang dimakan mentah......

zul permatang badak berkata...

NYANYI SUNYI...
KAT PASAR TANI......KALAU YG JUAL TU MAKCIK2 mungkin ada, sbb pisang ni pisang klasik.......

jangan cari monyet.....kalau bawa pisang, siap laa...memang hobi dia...

ibuintan berkata...

wah..pisang jari monyet tak pernah makan lagi

pisang jari buaya selalu makan, kat rumah jiran sebelah ada pokoknya...saya suka pisang ni, memang harum baunya... pisangnya panjang dan runcing halus

zul permatang badak berkata...

ibuintan..
pisang jari buaya memang dimakan mentah.....tanam pisang memang seronok, beranak pinak....tak habis habis cuma klau kaw tak berpagar, itu yg sakit hati....habis dikerjakan lembu/kambing........

Adry@Daun berkata...

As salam en zul,
Ini kali pertama saya dgr nama pisang jari monyet. Jari buaya tu mmg biasa sbb ada tnm pkk tu. Kalau tgk buah dn info en zul, psiang ni mmg sdp. Nmpk mcm pisang jelai bunga tp yg ni lbh bulat.

Kamsiah berkata...

saya cuma kenal beberapa jenis ja...paling suka pisang abu dan pisang nangka....
pisang jari..tak pernah tgk..ataupun mungkin lain namanya ditempat lain

zul permatang badak berkata...

Adry....
pisang jari ni dia lebih bulat...rapat2....satu sisir dlm 15 biji....

zul permatang badak berkata...

Kamsiah
pisang nangka......pisang gorengan...
menjadi buruan penjual goreng pisang......buat pengat pun sedap...

Zie berkata...

mst monyet marah kalau kita x bg..hehehe

zul permatang badak berkata...

zie..
monyet bagi berger lagi dia suker.........

muaz_kkgp berkata...

nak cuba tanam.....kena cari anak poko pisang ni

zul permatang badak berkata...

muaz...
tanam pisang mmg senang.....tanam dan tinggal, tak yah siram....

zulaiha zainal.abidin berkata...

en zul. mana boleh dapatkan buah ni ye. saya dok area gambang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...