IKUT MENGIKUTI

Ahad, 26 Jun 2011

KACANG PARANG

Masa mula-mula menyemai benih tak tahu pula pokok ni menjalar sedemikian rupa. Berkait antara satu sama lain , menyulam teduhan menjadikan kenopi memanjang. Penulis menyusup masuk sesekali berhenti kagum dengan kerakusan sulur menjamah setiap ranting kering yang disusun sebagai tulang untuk menguatkan para.
Agak lama juga kami menanti....gerangan apakah yang bakal menjelma, muncul juga bunga ..wah.....bergayutan memenuhi setiap penjuru......ya...inilah bunga kacang parang.
Siapa yang nak makan.ni....oi.....sana-sini .......buah, ya rajin berbuah.....
Sesuai untuk dipetik.....sudah masuk isi........
Ya........jom rebus kacang parang........masukkan garam secukup rasa...........bila keadaan kacang telah lembut.......sejukkan seketika.........jangan makan kulit ya......makan biji....

12 ulasan:

missSenget berkata...

err..kacang parang ni bukan yg kulit perang tu ek??

macam sedap je..

zul permatang badak berkata...

Miss Senget..
lama tak mai komen sini,pi mana?..
Alih2 muncul....
terkejut logo kuning dah masuk.....

yang mana?...yang buat sayur goreng dgn ikan bilis tu....

pokok kacang parang tu rendah je....buah leper macam pisau...tu satu jenis....

dua-dua jenis sedap....

ahmad humairi berkata...

Yang jual kat kedai tu (snek) dari jenis yang ini ek? sdap toi!

zul permatang badak berkata...

kalau yang fresh lagi sedap...lemak. masin....macam kacang tanah rebus...
lebat lah buah dia....

zul permatang badak berkata...

cikgu ahmad humairi,
kalau ada ruang cuba tanam......

ibuintan berkata...

tak boleh di buat masak gulai ke?

bunganya pun cantik

Adry@Daun berkata...

As salam cikgu..., saya penah tnm pkk kacang parang 2 thn lps. 2 pkk je tp bbuah dgn lbt. Sygnya org kat sini(tmasuk saya) tak reti nk mkn kacang parang ni. Sya hnya tau kutip buah muda dn dimasak tumis bsama ikn bilis. Tak tau pula ia blh direbus mcm ni. Buah kacang kat pkk jd tua mcm tu dn tbiar. Akhirnya pkk tu mati setelah ia tumbuh kali kedua, mgkn merajuk... Cikgu kenal tak kacang golok? Buah lbh krg mcm ni tp saiznya lbh pjg. pkknya tdk memanjat.

zul permatang badak berkata...

ibu intan,
kami tunggu masuk isi...rebus,macam kita rebus kacang tanah...

gulai? eh tak pernah pula buat...

zul permatang badak berkata...

Adry...
kacang golok?....eh kenal, kat pahang disebut juga kacang parang, itu yang keliru sbb saya panggil kacang golok....

pokok tidak memanjat sedang2 betis je,kami makan semasa muda, buat sayur goreng....tumis kicap rasanya manis......
benih pun dah lama hilang, nanti saya ronda2....cari bahan.....kalau jumpa nanti saya entri kan......

KELI OH KELI berkata...

banyak betul tanaman yg encik zul tanam ya...kalau kita berjumpa satu hari nanti..boleh minta benih sikit..hehehe..")

zul permatang badak berkata...

keli oh keli...

berkenaan dengan benih..sayur ke dan benih2 lain,
hanya benih yg dipek dikedai benih melaui proses hindar kuman/fungus disimpan dlm kedap udara.Membolehkan benih sentiasa segar.

Benih dari pokok yg pertama..........gen telah mengecil dan menjadikan buah tidak berapa besar/menarik....

Saya menggunakan benih terawal tiap kali menanam.......benih ini adakalanya diimpot dari luar...

kalau keli inginkan benih yg terbaik dapatkan benih yg pertama dan bukannya dari buah yang ditanam......

o.k.....selamat berladang...

KELI OH KELI berkata...

oh begitu...bagus info ni..tq kerana sharing..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...